HOME > ACTUEEL > NIEUWS > Bomen in de BD

Cover DP2023 2 Voor Nieuwsbericht Website

Bomen in de BD

Eind juni verscheen het zomernummer van Dynamisch Perspectief, met als thema ‘Bomen in de BD’. Themaredacteur Ties Betjes heeft hieraan een waardevolle bijdrage geleverd. Hij is boomkweker op De Vrolijke Noot, de enige Demeter gecertificeerde boomkwekerij in Nederland en België. Bomen hebben zoveel te bieden in de landbouw: schaduw, water vasthouden, biodiversiteit, bescherming voor kippen, voederhagen voor koeien, voedselbossen, omhulling, fruit en noten, en zoveel meer. Dit nummer laat allerlei concrete voorbeelden zien, waarbij opvalt dat het beschreven voedselbos, de voederhaag, de vlechthaag en de rij walnoten tussen de akkers allemaal vrij kort geleden zijn geplant. Kennelijk is het een nieuwe ontwikkeling.

Ook realiseerde de redactie zich tijdens het maken van dit nummer dat bomen een andere tijdsbeleving toevoegen.  ‘De bomen in het landbouwbedrijf en in het landschap leren ons in de lange termijn te denken en op basis daarvan te handelen’, zegt Gineke de Graaf en Martin von Mackensen zegt: ‘Bomen op de akkers planten betekent dat we een langzamer levensritme toevoegen aan onze één- of
tweejarige teelten.’

Met onder meer verhalen van Kees Vellenga, die de 220 hectare bos beheert van het Duitse biodynamische bedrijf Hof Michael, en kunstenaar Jos Bregman, die iedere boom ziet als deel van een groter geheel.

Wil je Dynamisch Perspectief ieder kwartaal in je brievenbus ontvangen? Word dan lid van de Biodynamische Vereniging. Wil je dit nummer online lezen? Kijk dan HIER.