HOME > ACTUEEL > NIEUWS > GEEF HET LEVEN DOOR

230925 Cover DP2023 3 Bericht

GEEF HET LEVEN DOOR

GEEF HET LEVEN DOOR is het thema van het herfstnummer van ledenblad Dynamisch Perspectief, met Bert van Ruitenbeek, directeur van Stichting Demeter, als themaredacteur.

De samenhang van alles wat leeft. Daar draait het om in de biodynamische landbouw en dat levert producten op ‘barstensvol leven’. Maar hoe geef je dit leven door als je bijvoorbeeld chocoladerepen maakt of yoghurt? Daarover vertellen Rodney Nikkels van de Chocolatmakers en Yuri Blanken van Ommelanden Zuivel. En hoe verzorgt een kok dat de biodynamische kwaliteit behouden blijft of zelfs nog toeneemt? Ilse van den Bosch zet heel bewust het werk van de boer voort in de keuken.

Om leven door te geven is de kwaliteit van zaden letterlijk van levensbelang. De belangstelling voor zaadvaste rassen, die letterlijk het leven doorgeven (omdat je er zaden van kunt oogsten om het volgende jaar weer uit te zaaien), neemt toe, is te lezen in deze Dynamisch Perspectief. Maar waarom is het leven zo onvoorspelbaar, vraagt schrijver en groenteteeltdocent Mariken Heitman zich af in een column. Mensen willen zekerheid en grijpen – om een ultiem ras te ontwikkelen – naar een lab waar je de omstandigheden kunt controleren. ‘Maar als je gelooft in de mogelijkheid van een ultiem ras, geloof je dat de natuur een statisch decor is en dat je zomaar een nieuwe toneelspeler aan het spel kunt toevoegen.’

In het midden van deze Dynamisch Perspectief is de Demeter Monitor 2022-2023 ingevoegd, met cijfers, trends en ontwikkelingen in de biodynamische beweging. Het was een moeizaam jaar, 2022, waarin de jarenlange groei van biodynamisch net niet tot stilstand kwam. De Demeter Monitor is een uitgave van Stichting Demeter, de Biodynamische Vereniging, BD Grondbeheer, Aeres Warmonderhof en Kraaybeekerhof Academie.

Twee mooie, inspirerende en informatieve publicaties. Lees ze HIER online.