HOME > ACTUEEL > NIEUWS > Winterconferentie: de Landbouwcursus van Steiner door-ontwikkelen

240104 5N6A2280 2

Winterconferentie: de Landbouwcursus van Steiner door-ontwikkelen

Op 2 maart organiseert de Biodynamische Vereniging de jaarlijkse Winterconferentie op de Warmonderhof in Dronten. Een feestelijke conferentie, want in 2024 is het 100 jaar geleden dat Rudolf Steiner de Landbouwcursus gaf, het fundament voor de biodynamische landbouw. Hoe actueel is die nog? Wat vraagt verdere ontwikkeling? Wat is er nodig om de biodynamische landbouw verder te laten (door)groeien? Deze vragen staan centraal.

Wat de biodynamische landbouw onderscheidt van de biologische landbouw is dat er aandacht is voor de samenhang van alles wat leeft; voor kosmische en geestelijke krachten. Net als bij de internationale biodynamische conferentie in Dornach staat dit jaar de spreuk ‘Van de zon door de aarde voor de mens – moge de mens zon worden voor de aarde’ centraal. Deze beschrijft een evolutionair pad van de mens als hoeder van de aarde vanuit een bewuste samenwerking met kosmische krachten.

Aan de hand van de negen thema’s die op bijeenkomsten van de Collegiale Toetsing worden besproken (zoals voedingskwaliteit, economische veerkracht en ‘biodiversitei, landschap en klimaat’) verkennen we hoe biodynamische landbouw en voeding toekomstbestendig te maken is.

Programma-overzicht

9.15 uur Inloop en informeel samenzijn

10.00 uur Opening bijeenkomst (Jan Wieringa, bestuurslid BD-Vereniging)

10.10 uur Hoe jonge BD-ondernemers anno 2024 de Landbouwcursus ervaren
Vraaggesprek met twee BD-ondernemers: Guus van Imhoff van Urtica De Vijfsprong en Gerlof Pronk van de Naoberhoeve.

10.30 uur Samenwerken met kosmische krachten en geestelijke wezens, hoe doe je dat?
Edith Lammerts van Bueren (vrije onderzoeker, voorheen verbonden aan het Louis Bolk Instituut en Wageningen Universiteit als buitengewoon hoogleraar Biologische Plantenveredeling en auteur van de recente publicatie ‘Leven met Persephone en de toekomst van de plantenwereld’)

11.15 uur Korte pauze met koffie en thee en opzoeken workshopruimte (koffie en thee in de hand meenemen)

11.40 uur 1e ronde workshops gekoppeld aan de negen thema’s van Collegiale Toetsing

13.00 uur Lunch

14.00 uur 2e ronde workshops

15.20 Terug naar de zaal

15.30 Focus op de toekomst: Uitdagingen voor een toekomstbestendige BD-landbouw in een turbulente wereld met tegenkrachten.
Interview en interactieve vragenronde met Marieke de Vrij (De Vrije Mare)

16.25 uur Afsluiting

16.30 – 17.00 uur Informeel samenzijn

Kijk voor het uitgebreide programmaoverzicht en praktische info HIER. Meld je snel aan, want het aantal plaatsen is beperkt.