HOME > ACTUEEL > NIEUWS > Nieuw project: Diermonologen

231121 Koeien Diermonologen Kl

Nieuw project: Diermonologen

In 2024 gaat het project Diermonologen van start. Diermonologen geven dieren een stem. Ze vinden plaats op biodynamische boerderijen en iedereen mag er aan meedoen. Deelnemers nemen plaats in de stal of in het weiland, op ooghoogte van de dieren, bijvoorbeeld op strobalen, zodat ze goed contact met hen kunnen maken. Eerst volgt een oefening  om dit contact te versterken. Vervolgens draagt de verteller, Wim van Oort, een Diermonoloog voor, onder andere over hoe dieren hun eigen aard tonen, wat hun natuurlijke behoeftes zijn en hoe om te gaan met het levenseinde. Er zijn vier versies: een koe-monoloog, een kip-monoloog, een varken-monoloog en een geit-monoloog. Na afloop van de monoloog vertelt de veehouder zijn of haar persoonlijke verhaal, de visie op het houden van dieren en de dilemma’s die hij of zij ervaart met betrekking tot dierenwelzijn. Vervolgens nodigt de verteller de toeschouwers uit om vragen te stellen en met elkaar in gesprek te gaan.

Diermonologen is een initiatief van Wim van Oort in samenwerking met de Biodynamische Vereniging. Wim groeide op op een veehouderijbedrijf, zet zich nu in voor dierwelzijn, is vrijwilliger voor de BD-Vereniging en coach bij BD-beroepsontwikkeling. Meer uitleg over de achtergronden van Diermonologen en praktische informatie vind je HIER.

Ben je boer en wil je je aanmelden voor een Diermonoloog op jouw bedrijf? Stuur een MAIL aan Wim van Oort. Dankzij subsidie kunnen de eerste 10 aanvragen laagdrempelig worden aangeboden.

Ben je geïnteresseerd om deel te nemen aan een Diermonoloog? Zodra data en locaties bekend zijn (vanaf begin 2024), worden deze aangekondigd via BDVERENIGING.NL/BD-AGENDA.