MEER LEZEN EN KIJKEN

Boeken, websites, pdf-uitgaven. Over biodynamische landbouw, preparaten, voeding, moestuinieren en meer. En ook film(pje)s en podcasts. Met het overzicht hieronder kun je je onderdompelen in de BD.

Lezen

Over biodynamische landbouw

• Vruchtbare aarde op biologisch-dynamische grondslag. Dé Landbouwcursus door Rudolf Steiner (1861-1925)
  • Houden van de aarde, door Michiel Rietveld. Over de achtergronden van biodynamische landbouw
  • De aarde zal weer vruchtbaar zijn, door Ellen Winkel. Een verhaal over de ontwikkeling van de BD-landbouw in Nederland aan de hand van levensverhalen van de pioniers
  • Op weg naar fijnzinnige landbouw, door BD-tuinder Jan Schrijver en John van der Rest over wat de BD-landbouw de mens en de aarde te bieden heeft.
  • De opdracht een goed rentmeester te zijn, het verhaal van de biodynamische tuinder Jan Jonkman. Door Henk Pruntel. Over onder meer de ontwikkeling van BD in de Flevopolder. Te bestellen via de webshop van De Beersche Hoeve
  • Het landbouwbedrijf als individualiteit, door Martin Pfeiffer (1903-1987). Over onder andere de belangrijke rol van de regenworm, de koe en de bij. Pdf-uitgave van de Biodynamische Vereniging.
  • Genezingsprocessen in de landbouw door Wolfgang Schaumann (1926-2008). 'Voor consumenten bestaat er zeker geen betere garantie voor een gezonde voeding dan de gezondheid van de plaats waar deze wordt voortgebracht.' Pdf-uitgave van de Biodynamische Vereniging.
  • Biologisch-dynamische landbouw als helende impuls, door Joop van Dam. Het bevat wee essays: 'Polariteit als sleutel voor begrip van de preparaten' en 'Het boerenbedrijf als individualiteit'.
  • Von der Agrartechnologie zur Landbaukunst door Manfred Klett. Over ontwikkeling van de landbouw en achtergronden van biodynamische landbouw. Tom Saat schreef er een boekbespreking over in 4 delen:  Deel 1, Deel 2, Deel 3 en Deel 4
  • Renegroenen.nl. Website met info over biodynamische landbouw, preparaten, zaden en rassen, en nog veel meer. Samengesteld door ervaren biodynamisch tuinder en veredelaar René Groenen.

Over cijfers, trends en ontwikkelingen

Over preparaten

Over biodynamische voeding

Over biodynamisch moestuinieren

Diversen

Kijken & luisteren

Hier gaan we film(pje)s en podcasts verzamelen. Er wordt nog aan gewerkt ... Heb je tips? Laat het ons weten.

Films en filmpjes

• EKOboerderij Arink. John Arink vertelt over biodynamisch boeren en over het 'kwartjesmoment' dat voor hem de inspiratie bood om om te schakelen (5 minuten)
  • The biggest little farm. Prachtige film over een Amerikaans stel dat een biodynamische boerderij start en met vallen en opstaan ontdekt hoe mooie alles samenhangt in de natuur.
  • Beter Boeren met Welmoed Deinum. Filmpje van Greenpeace waarin Welmoed, boer op de Graasboerderij in Sondel, vertelt over biodynamisch. "We moeten veel meer toe naar regionale voedselproductie."
  • Beter Boeren met Tineke van den Berg. Filmpje van Greenpeace waarin Tineke van den Berg, boer op de Stadsboerderij in Almere, vertelt over biodynamisch. "Kijk, dit is ons zwarte goud."
  • The Smallest Gesture, een film door Yoeri Guépin over zijn vader Maarten die lijdt aan geheugenverlies. Maarten was biodynamisch boer op Loverendale en heeft nu een moestuintje in Amsterdam

Podcasts

• Deze boerendochter vecht voor een landbouwrevolutie. Uit de reeks 'Goede Gesprekken' van Correspondent. Lex Bohlmeijer in gesprek met Roos Saat over Boerenactivisme.
  • Koedialogen. Een serie van drie podcasts over 1) Het wezen van de koe; 2) De koe in relatie tot bodem, biodiversiteit en klimaat; en 3) De koe in relatie tot dierenwelzijn. Bert van Ruitenbeek (directeur Stichting Demeter) in gesprek met diverse gasten.
  • OERsterk podcast met Bert van Ruitenbeek. "We kunnen nooit gezond zijn in een giftig systeem." In deze podcast legt Bert op een toegankelijke manier uit wat het belang is van een gezonde en duurzame levensstijl die bijdraagt aan een 'oersterke' immuniteit. Hij legt daarbij de link naar biodynamische landbouw. Hij toont de meerwaarden voor mens, dier & planeet en hoe het oplossingen biedt voor de klimaat- en biodiversiteitscrisis.