WAT WE DOEN

Sinds de oprichting van de Biodynamische Vereniging in 1937 werken boeren én consumenten aan landbouw in samenhang met alles wat leeft. Aan een gezonde bodem als basis voor gezonde voeding. Aan verdieping en inspiratie door studie en ontmoeting.

Boeren uit Nederland en Vlaanderen ontmoeten elkaar bij het werken aan praktische vraagstukken. Burgers en boeren ontmoeten elkaar bij activiteiten, conferenties en studiedagen. Via ons ledenblad Dynamisch Perspectief, nieuwsbrieven, website en social media inspireren en informeren we elkaar. Met elkaar bouwen we aan een levende LandbouwCultuur, samen met partners als Stichting Demeter, BD Grondbeheer, Warmonderhof en vele anderen.

Wij zijn de Vereniging voor Biologisch-Dynamische Landbouw en Voeding. Dat is een hele mond vol. Daarom verkorten we de naam meestal tot BD-Vereniging of Biodynamische Vereniging.

Begeleiden en ontwikkelen

Uitgangspunt van biodynamische landbouw is dat de mens zich aan de landbouw ontwikkelt en dat de landbouw zich aan de mens ontwikkelt. Persoonlijke ontwikkeling in intuïtie en bewustzijn is voorwaarde voor een levend, zich ontwikkelend bedrijf met een eigen identiteit. Daarom vindt de Biodynamische Vereniging het belangrijk om uitwisseling en ontmoeting te organiseren via BD-beroepsontwikkeling, Boeren voor Boeren en een Verdiepingscursus. LEES MEER.
Veel van dit werk wordt mogelijk gemaakt door ons Willy Schilthuis Fonds.

Verdieping, inspiratie en ontmoeten

Ontmoeten, bijpraten, elkaar inspireren, uitwisselen, proeven, ontdekken, discussiëren. Het draagt allemaal bij aan verbinding met de biodynamische landbouw en aan verdieping en verbreding. En het is gewoon heel leuk. Daarom organiseert de Biodynamische Vereniging door het jaar heen activiteiten met een heel verschillend karakter. LEES MEER.

Voor en door jongeren

Weekenden voor jongeren op biodynamische boerderijen, excursies, thema-avonden. Dit soort activiteiten organiseert BD-JONG. BD-JONG verbindt jonge mensen met interesse in spiritualiteit en natuur. Deze groep jongeren zorgt ervoor dat er voor jonge mensen een ontmoetingsplek is, waar inspiratie en verdieping de grondslag vormen. BD-JONG werkt nauw samen met de Jeugdsectie van de Antroposofische Vereniging. LEES MEER.

Ledenblad Dynamisch Perspectief

Ledenblad Dynamisch Perspectief brengt verhalen over mensen die hun weg zoeken  in de biodynamische landbouw (hoe ervaren ook, het blijft een boeiende zoektocht!), verdiepende artikelen, columns, discussies en verenigingsnieuws. Het verschijnt vier keer per jaar. In elk nummer staat een thema centraal en werkt een themaredacteur mee om er een goed en gevarieerd nummer van te maken. LEES MEER.

Vraagbaak over biodynamisch

Wat is biodynamische landbouw? Wat is het verschil met biologisch? Is biodynamische voeding gezonder? Hoe kan ik er zelf mee aan de slag, als moestuinder of professional? Waar kan ik meer lezen? Via onze website vertellen we hier van alles over. Maar als je écht wilt ervaren wat biodynamisch is, ga dan de boer op. Bezoek open dagen en boerderijwinkels. En kies voor Demeter producten in de natuurvoedingswinkel. De meest intieme ontmoeting met biodynamische producten is om ze – met aandacht – te eten. LEES MEER.

Samenwerken

Het Groenboerenplan dat in de zomer van 2022 mede namens de BD-Vereniging is aangeboden aan de ministers van landbouw, natuur en stikstof, heeft de stem van de biodynamische boeren naar Den Haag gebracht. Biodynamische boeren zaten bij stikstofonderhandelaar Remkes aan tafel en in de media worden we vaker gezien en gehoord, dankzij de samenwerking met een grote groep organisaties. Ook internationaal werken we samen om krachten te bundelen. LEES MEER.