PREPARATEN-GROEPEN

“Als het u nu lukt om het gewone bemesten met deze vorm van, laat ik zeggen, ‘geestelijke mest’ te verbinden, dan zult u wel zien hoeveel vruchtbaars er uit deze zaak kan voortkomen”, zei Rudolf Steiner in De Landbouwcursus.

Geestelijke mest. Zo zou je de biodynamische preparaten kunnen noemen. Het gebruik hiervan is karakteristiek voor de biodynamische landbouw. Het ondersteunt de levensprocessen in de wijde omgeving van het landbouwbedrijf. Het maken en toepassen van biodynamische preparaten is een ritueel dat de verbinding van boeren en tuinders met de levensprocessen versterkt en hen scherpt als waarnemers.

Maar het kan, zeker als een boer kort geleden is doorgeschakeld naar biodynamisch, ook een hele zoektocht zijn om verbinding te krijgen met de preparaten. Zowel voor ervaren als beginnende preparatenmakers is het fijn om aan te sluiten bij een groep. Verspreid over Nederland zijn en Vlaanderen zijn er meerdere groepen die, meestal in het voorjaar en het najaar, bij elkaar komen om samen preparaten te maken. Vaak zoeken ze extra diepgang door iemand uit te nodigen die een thema belicht of iets kunstzinnigs verzorgt. Veelal maken ze het gezellig met een maaltijd erbij.

Preparatengroepen in Nederland en Vlaanderen

Wil je meedoen met een groep? Benader dan een contactpersoon uit de lijst in deze pdf. Dit overzicht is nog niet compleet. Heb je aanvullingen? Dat horen we graag, mail naar redactie@bdvereniging.nl.

Heb je een algemene vraag? Neem dan contact op met Stichting Demeter.

HIER vind je allerlei informatie over het maken van preparaten en de achtergronden.

Op 1 april 2024 gaat een Preparaten Cursus van start. Meer info