WEGWIJZER

Deze Wegwijzer zijn wij aan het opbouwen, hij is dus nog niet compleet. Heb je een vraag die er niet bij staat? Mail die aan de redactie. Of vind je het leuk om als vrijwilliger deze Wegwijzer te beheren en uit te bouwen? Van harte welkom. Vraag hier meer info.

Op de website van Stichting Demeter staan alle bedrijven met een Demeter licentie. Je kunt zoeken in verschillende categorieën. Zie stichtingdemeter.nl/locaties

Biodynamische producten zijn herkenbaar aan het Demeter keurmerk. Je vindt Demeter producten niet in de supermarkt, maar wel in biologische speciaalzaken, bij boerderijwinkels of op boerenmarkten. Op mijnbiowinkel.nl vind je eenvoudig biologische winkels en boerderijwinkels bij jou in de buurt. Of kijk in  de Demeter Gids van Demeter Magazine. Er zijn ook webwinkels van Odin, EKOplaza, Hofweb en anderen (weet je er nog een, laat het ons weten).

Via Landgilde (dat mede is opgezet door de BD-Vereniging) komen mensen die werk, stage of bedrijf zoeken in contact met aanbieders van stages, werk of boerderijen. Ook biedt Landgilde deskundige begeleiding bij het proces van bedrijfsopvolging en bij het zoeken naar financiering.
Ook Warmonderhof heeft een vacaturebank voor stageplekken, werkplekken en boerderijen ter overname. Je kunt er gratis een advertentie plaatsen.

Aeres Warmonderhof (Dronten) biedt opleidingen aan in de biodynamische landbouw, zowel MBO-opleidingen (voltijd en deeltijd) als diverse korte trainingen voor professionals. Landwijzer (Gent en Leuven)  heeft een deeltijdopleiding voor mensen die bio(dynamisch) boer willen worden. Kraaybeekerhof (Driebergen)  biedt de opleidingen 'Natuur in begeleiding' en 'Natuurvoedingskunde' aan en allerlei cursussen en workshops. De BioAcademy verzamelt het leeraanbod in de biologische sector. Over de nieuwe Verdiepingscursus BD-landbouw, mede opgezet door de BD-Vereniging, vind je hier meer info.

Kom je net van de middelbare school? Dan kun je het best naar Warmonderhof. Ben je al ouder en ben je nog niet werkzaam als boer? Kies dan voor de Deeltijdopleiding bij Warmonderhof of voor Landwijzer. Ben je een biologisch boer die overweegt een stap verder te zetten naar biodynamisch? Meld je dan aan voor de Doorschakelcursus, die jaarlijks in januari/februari start. Informeer voor data bij Stichting Demeter.

Cursussen over biodynamisch moestuinieren worden aangeboden door onder andere Jan Weijsenfeld, Carmencita de Ruiter en Alma Huisken. Een geweldige hulp bij het werken in de moestuin is de klassieker Biologisch-dynamisch tuinieren in de praktijk, geschreven door Willy Schilthuis. Ook aan te raden is Het complete biodynamisch tuinieren, door Monty Waldin.

De biodynamische landbouw komt voort uit de antroposofie. Hierover kun je meer informatie vinden via de Antroposofische Vereniging in Nederland. Wil je je er verder in verdiepen? Dan is de beroepstraining antroposofie misschien iets voor jou.