HOME > ACTUEEL > NIEUWS > 100 jaar Landbouwcursus

3982 DP2024 1 1190x595

100 jaar Landbouwcursus

“Wij hebben met een landbouwconferentie hier een echt landbouwfeest gevierd.” Met deze woorden besloot Rudolf Steiner in 1924 de laatste voordracht van wat ondertussen internationaal bekend is als ‘de Landbouwcursus’. Het is 100 jaar geleden, maar zijn woorden blijven een rijke inspiratiebron.

Het lentenummer van Dynamisch Perspectief, 2024-1, richt zich op dit thema ‘100 jaar Landbouwcursus’. Koen Dhoore, docent bij de Vlaamse opleiding voor bio(dynamische) landbouw Landwijzer, heeft als themaredacteur een waardevolle bijdrage geleverd. Hij schrijft in het redactioneel: ‘Hoe geef je woorden aan wat ons verbindt, met de aarde, met elkaar, en met de diepste innerlijke kern van onszelf, waar onze idealen leven? Hoe vind je woorden voor de verbinding van de aarde met de wijde verten van het heel-al, voor de machtige inslag van de kosmos die hier op aarde het leven geeft? Hoe verwoord je het wonder en de verwondering?’

‘Onderduiken in een winterse leesgroep of deelnemen aan een conferentie is even stilstaan. Het is wakker worden tussen twee seizoenen, waarin we telkens toch slechts een deel van de werkelijkheid lijken te beleven. Het is letterlijk en figuurlijk ‘op verhaal komen’, op adem komen, en tegelijk iets gewaarworden van dat andere stuk van de werkelijkheid dat we in de zomer onbewust overslaan. In stilte hopen we dat deze editie van Dynamisch Perspectief op een bescheiden manier ook iets kan bijdragen aan wat de Landbouwcursus in 1924 en de viering in Dornach in 2024 zo meesterlijk hebben gedaan: een echt landbouwfeest vieren. Dat je woorden mag vinden en op verhaal mag komen!’

Lees dit nummer via ons ARCHIEF.