HOME > ACTUEEL > NIEUWS > Bruisende Jaardag bij Veld en Beek

230612 Tuinder Jelmer Zandbergen Jaardag 10 Juni 2023 Veld En Beek

Bruisende Jaardag bij Veld en Beek

Het was een zeer warme en ook heel bruisende biodynamische dag. De Jaardag van BD Grondbeheer en de Biodynamische Vereniging vond afgelopen zaterdag 10 juni plaats op de met bos en houtwallen omzoomde boerderij Veld en Beek in Doorwerth, met eerst de Jaarvergadering van de Biodynamische Vereniging, vervolgens een bijeenkomst voor investeerders van (de mede door Grondbeheer geïnitieerde) Stichting Aardpeer en ’s middags een rondgang langs vijf plekken op de boerderij, waar de ondernemers hun verhaal vertelden.

Boer en oprichter van Veld en Beek Jan Wieringa (die in de ochtend verwelkomd was als bestuurslid van de Biodynamische Vereniging) vertelde hoe het bedrijf gedragen wordt door de 3400 leden van de consumentenvereniging die alle groente-, zuivel- en vleesproducten rechtstreeks afnemen. De klanten hebben een sleutel van de vijf zelfbedieningswinkeltjes in de omgeving. Nu BD Grondbeheer 20 hectare koopt van Veld en Beek, zullen ook de vele mensen die geld schenken om deze meters grond vrij te kopen, zich verbonden voelen met dit bedrijf, waar acht ondernemers hun brood verdienen. Kees van Biert en Michiel de Koe van BD Grondbeheer vertelden hoe belangrijk het is dat deze grond dankzij de donateurs gegarandeerd biodynamisch kan blijven.

De groentetuin schuift ieder jaar naar een nieuwe plek. Na vijf jaar grasklaver (voer voor de koeien én voor de bodem) wordt de weide omgeploegd en dat biedt een vruchtbare basis voor de groenten. Tuinder Jelmer Zandbergen: “Op zandgrond, wat wij hier hebben, is het normaal lastig om sluitkolen te telen, zoals rode en witte kool: de bladeren willen zich vaak niet mooi sluiten tot een vaste krop. We hebben het eerst op een klein stukje geprobeerd. En wat bleek? Ze deden het geweldig! Dankzij de rijke bodem die de grasklaver opbouwt. We moeten ze op tijd oogsten, anders worden ze veel te groot.”

Willem Wieringa liet de nieuwe Eco-ploeg zien, die heel ondiep ploegt (5 cm) en daarmee het bodemleven grotendeels intact laat. Doordat de ploegscharen niet massief zijn maar ingesneden, verbetert de structuur van de grond. Het werken met de ploeg kost veel minder diesel. Waarom dan niet iedereen zo’n ploeg heeft? “Hij is heel duur en nog niet tweedehands verkrijgbaar”, antwoordt Willem. “Wij konden hem alleen kopen dankzij subsidie.”

Maar er wordt aan een nóg milieuvriendelijker grondbewerking gewerkt op Veld en Beek. Marlijn Wieringa is paarden aan het trainen zodat ze kunnen maaien, ploegen, schoffelen, etc. “Een paard eet gras, wat hier groeit, en levert mest, wat we hier goed kunnen gebruiken. Een trekker heeft diesel nodig, wat van ver komt, en bij gebruik verdwijnt die diesel als vervuiling in de lucht. Ik wil laten zien dat je, ook op grotere bedrijven, goed en efficiënt met paarden kunt werken. In de winter wil ik mezelf en de paarden verhuren aan natuurorganisaties voor hout transport.”

Maria Inckmann van Gaalen (zie foto hieronder)dankte bij de afsluitende borrel iedereen voor zijn of haar komst. Zelf had zij ’s ochtends bij de Jaarvergadering afscheid genomen van het bestuur van de Biodynamische Vereniging. Zes jaar heeft zij zich met veel gedrevenheid ingezet voor de vereniging, met name voor de samenwerking met gelijkgestemde organisaties. De laatste drie jaar was zij voorzitter. Jan Wieringa en Monique Bokdam zijn als nieuwe bestuursleden benoemd. Het voorzitterschap zal voorlopig rouleren.
Bij de ledenvergadering stemden de leden in met een contributieverhoging van 20%. Over het voorstel om bij BD-beroepsontwikkeling een eigen bijdrage te gaan vragen (met terugwerkende kracht vanaf 2023) is geen besluit genomen. De vergadering adviseerde de betrokkenen om hier eerst nog beter over na te denken en ui te wisselen. Hierdoor kon de begroting van 2023 (waarin de extra inkomsten al waren begroot) niet worden aangenomen.

De notulen van de Jaarvergadering zullen ook op de website verschijnen. Dan wordt in dit bericht een verwijzing opgenomen.