HOME > ACTUEEL > NIEUWS > Viering 100 jaar BD op World Biodynamic Day

240112 100 JAAR BD LOGO VOOR NIEUWSBERICHT

Viering 100 jaar BD op World Biodynamic Day

Pinksteren 2024 is het 100 jaar geleden dat boeren en landgoedgoedeigenaren bijeen kwamen in het Poolse Koberwitz, omdat ze zich zorgen maakten over de introductie van chemie in de landbouw en de mogelijke gevolgen hiervan voor de gezondheid van mens, dier, plant en bodem.  Dit wordt zondag 19 mei, Eerste Pinksterdag met meer dan 1000 relaties gevierd op Warmonderhof in Dronten en verder het hele jaar door met Open Dagen, diners en voorstellingen op onze boerderijen voor burgers.

Filosoof en natuurwetenschapper Rudolf Steiner gaf 100 jaar geleden op verzoek van deze landeigenaren en boeren gedurende acht dagen lezingen over de landbouw. Uit deze ‘Landbouwcursus’ is de biodynamische landbouw voortgekomen, waarin het versterken van de samenhang van alles wat leeft centraal staat. Zonder chemie en met veel aandacht voor een vruchtbare bodem, biodiversiteit, en respect voor de integriteit van plant en dier.

Vanaf dat moment heeft deze ímpuls zich over de wereld verspreid. De in 1926 op Walcheren gestarte biodynamische boerderij Loverendale bestaat nog steeds. Sinds 1928 bestaat het Demeter keurmerk, dat nu wereldwijd wordt gebruikt: er zijn 7000 Demeter gecertificeerde boerderijen in 60 landen, waarvan 156 in Nederland. Het Zwitserse FiBL deed langjarige vergelijkende veldproeven tussen gangbare, biologische en biodynamische landbouw. Deze tonen aan dat de BD-landbouw het beste scoort qua integrale duurzaamheid.

Door de eeuw heen heeft de biodynamische landbouw altijd voor vernieuwende impulsen en navolging gezorgd. Vanuit een holistische manier van kijken naar de levende samenhang tussen bodem, plant, dier, landschap, mens en kosmos werd gewerkt aan een levende landbouwcultuur. Zo werden de eerste zorgboerderijen gesticht en ontstonden diverse vormen van Community Supported Agriculture met directe afzet en betrokkenheid met de consument. Ook nu vormen biodynamische boeren een inspiratiebron, bijvoorbeeld omdat ze maar 112 kilo stikstof per hectare gebruiken, op 10% van hun land natuurwaarden vooropstellen, en het een deel van de melkveehouders lukt kalveren bij de koe te houden.

BD Feest van de Eeuw
Eerste Pinksterdag, 19 mei, is het World Biodynamic Day. In Nederland vieren we groot feest op Warmonderhof in Dronten, waar al sinds 1947 biodynamische boeren worden opgeleid. Er komen BD boeren, handelaren, onderzoekers, docenten, (oud-)studenten van Warmonderhof en andere betrokkenen. Alle 1250 kaarten zijn al weken uitverkocht.

Activiteiten op boerderijen
Boeren en burgers zijn ook de rest van dit jaar welkom bij tal van Open Dagen en voorstellingen op de boerderijen, zoals bij Biodyneren (combi van rondleiding en diner), Aardedans (dans in verbinding met bodem en bomen) en Diermonologen (boer en burger in gesprek over de eigenheid van dieren). Een overzicht vind je via bdvereniging.nl/100jaar.

Inhoudelijke congressen
Op 1 en 2 juni is de wereldberoemde Indiase wetenschapper, milieu- en mensenrechtenactiviste Vandana Shiva in Nederland voor evenementen over zaadgoed en voedselsoevereiniteit. Op 20 november volgt een wetenschappelijk congres over de resultaten van 100 jaar BD-landbouw en onze agenda voor de toekomst.

Meer informatie voor de redactie:

• Voor vragen, achtergrondinformatie, beeldmateriaal, tips voor interviews met boeren of andere BD-pioniers, neem contact op met Bert van Ruitenbeek, directeur Stichting Demeter, bert@stichtingdemeter.nl 06 207 31 016.
  • Voor informatie over het feestvandeeeuw op Warmonderhof, Ellen de Lange evenementen@warmonderhof.nl  06-10296187
  • De jubileum-uitgave van Demeter Magazine staat vol info en achtergronden.
  • Kijk voor een overzicht van alle activiteiten op bdvereniging.nl/100jaar.
  • Voor meer informatie over de biodynamische landbouwopleidingen, neem contact op met Aeres MBO Dronten Warmonderhof, k.peetoom@aeres.nl 06-21205271