HOME > ACTUEEL > NIEUWS > Wetenschappelijk congres 100 jaar BD

240112 100 JAAR BD LOGO VOOR NIEUWSBERICHT

Wetenschappelijk congres 100 jaar BD

Ter gelegenheid van 100 jaar biodynamische landbouw organiseren we 20 november een wetenschappelijk congres waar ‘Resultaten en relevantie voor landbouw en samenleving’ centraal staan.

100 jaar biodynamische landbouw. Wat heeft deze landbouwmethode, die zich over de hele wereld heeft verspreid, opgeleverd? Voor onze kennis van bodemvruchtbaarheid, voor onze gezondheid?

Hierbij nodigen we je van harte uit voor ons wetenschappelijk congres op 20 november in congreszaal Antropia in Driebergen over de Resultaten en relevantie van 100 jaar biodynamische (BD) landbouw voor landbouw en samenleving. We doen dit met wetenschappers en onderzoekers van het Louis Bolk Instituut en de Universiteiten van Kassel, Utrecht en Wageningen en natuurlijk onze eigen onderzoekers en ervaringswetenschappers, de BD boeren zelf. We zetten de resultaten in historisch perspectief, we onderzoeken de betekenis van de BD landbouw voor de huidige tijd en bespreken in interactieve workshops de uitdagingen voor morgen.

Het Louis Bolk Instituut heeft in aanloop van dit congres een sociologisch onderzoek gedaan onder meerdere generaties biodynamische boeren in ons land over hun motivatie en vraagstukken. Dit onderzoek wordt ook gepresenteerd tijdens dit congres.

Het congres is bestemd voor iedereen die geïnteresseerd is in een pioniersbeweging die wereldwijd voor vernieuwing en inspiratie heeft gezorgd en nieuwsgierig is naar concrete resultaten die voortkomen uit langjarige onderzoeken. Naast onze eigen boeren en iedereen die in onze voedselketen werkzaam is, nodigen we derhalve ook nadrukkelijk mensen uit die hun blikveld willen verbreden vanuit diverse onderzoeksgebieden en ook beleidsmakers die de voedseltransitie mede vorm moeten geven op lokaal, provinciaal of landelijk gebied. De biologische en biodynamische landbouw heeft namelijk nog steeds enorm veel te bieden.

Met dit wetenschappelijk congres sluiten we het jubileumjaar goed geworteld in het verleden af en met een vooruit blik naar de toekomst.

Organisatie: Stichting Demeter i.s.m. Louis Bolk Instituut, Biodynamische Vereniging, Antroposofische Vereniging, Aeres Warmonderhof en Universiteit van Utrecht/ Future Food Systems
Programma: bekijk het volledige programma hier
Inschrijving: om je aan te melden, klik hier (als u google heeft) of klik hier (als u geen google heeft)
Locatie: Antropia in Driebergen, naast station Driebergen-Zeist. Kom je met de auto, parkeer dan tegenover het station in Q-Park P+R.