HOME > ACTUEEL > NIEUWS > Wereldwijd werken voor de Aarde

Cover Bericht DP2024 2 1190x595

Wereldwijd werken voor de Aarde

“Ik vraag me af hoe een gesprek er vandaag uit zou zien tussen mijn overgrootmoeder Elizabeth, een wijze Khoisan vrouw, en Rudolf Steiner, de grondlegger van de biodynamische landbouw. Misschien zijn we allemaal slechts overbrengers van deze oude wijsheid, het was er altijd al als een universele taal van de Bron”, zegt Feya Marince uit Zuid-Afrika, een van de oprichters van de Indigenous Biodynamic Association of Africa. Ze vertelt dit in het nieuwe nummer van Dynamisch Perspectief 2024-2, dat eind juni verscheen, met als thema ‘Wereldwijd werken voor de aarde’. Er staan verhalen in uit Egypte, Slovenië, Bali, Colombia. Brazilië, China en India. Wat opvalt is dat in veel landen een verbondenheid wordt gevoeld tussen oude, inheemse kennis en biodynamische landbouw, zoals ook Feya het onder woorden brengt. En de Vlaamse BD-tuinder Johan D’hulster zegt: “Pas door mijn vele verblijven en interactie met Indiase boeren ben ik de werkelijke waarde van onze eigen biodynamische landbouw gaan begrijpen.”

Petra Derkzen, werkzaam voor de Biodynamic Federation Demeter International en tuinder in Noord-Duitsland, was themaredacteur. Dit nummer overziend viel haar op: ‘Hier zijn we relatief arm. Arm aan contact met oude wijsheid, aan vanzelfsprekende intimiteit uit de eigen cultuur.’

Laat je inspireren door de rijkdom uit andere culturen die in deze Dynamisch Perspectief naar voren komt.

Lees hem hier online. Ieder kwartaal Dynamisch Perspectief in je brievenbus? Wordt dan lid