HOME > ACTUEEL > NIEUWS > Tom Saat bespreekt het boek van Manfred Klett, deel 4

Manfred Klett En Tom Saat

Tom Saat bespreekt het boek van Manfred Klett, deel 4

Vorig jaar verscheen het boek Von der Agrartechnologie zur Landbaukunst, geschreven door de 88-jarige Manfred Klett, die hoofd is geweest van de Landbouwsectie van de Internationale Antroposofische Vereniging en vele jaren biodynamisch boer was op de Dottenfelderhof. ‘Met dit boek geeft Manfred Klett een geweldig en groots overzicht van wat de BD-landbouw heeft te bieden’, vindt Tom Saat, boer op de Stadsboerderij in Almere. Het is een dikke pil, bijna 500 bladzijden, maar Tom hoopt dat velen dit boek zullen lezen en herkauwen. Aan een Nederlandse vertaling wordt gewerkt. Deze zal in 2024, het jaar dat we 100 jaar BD vieren, verschijnen.

Tom heeft een boekbespreking geschreven in vier delen. Over hoe de landbouw zich sinds de oudheid heeft ontwikkeld, hoe huisdieren en cultuurplanten zijn ontstaan en over de koe als spil van het landbouwbedrijf. Tenslotte komen in deel 4 het economisch denken en de preparaten aan bod. Zoals de aarde een levend organisme is, is ook de boerderij een levend organisme. Volgens Klett ondersteunen de preparaten de ontwikkeling van de individualiteit van het bedrijf, via een polaire werking. Duizendblad, kamille en brandnetel stimuleren het aardse in de kop-pool; eik, paardenbloem en valeriaan brengen het kosmische in de buikpool. ‘Het boek is verplichte kost voor wie het materiële denken in zichzelf wil overwinnen’, schrijft Tom. Lees de vier besprekingen via de pagina ‘meer lezen en kijken’.