HOME > DRAAG BIJ > PROJECTEN > Winterrogge project op scholen

BD Vereniging Folder Rogge 43

Gestart 2023

Winterrogge project op scholen

In september/oktober 2023 start het nieuwe ‘Winterroggeproject’ van de Biodynamische Vereniging, zodat biodynamische landbouw zichtbaar wordt in vrijescholen. Veel scholen hebben een eigen schooltuin waar ze biodynamisch tuinieren of ze bezoeken met klassen biodynamische bedrijven in de omgeving om mee te werken op het land of met de dieren. Vanuit het Winterroggeproject begeleiden Ineke Lutters en Marjolein Toonen kinderen in de ‘ambachtsperiode’ in de derde klas. Kinderen kunnen meebeleven hoe je het graan zaait in de herfst, hoe het ontkiemt en uiteindelijk zelfs groter wordt dan jezelf. Ze leren met een sikkel te werken, het stro in bundels te binden, de graankorrels te oogsten, te malen en te verwerken tot roggebrood. En uiteindelijk het proeven! Bijenkorven van stro worden bewonderd en hoe het stro gevlochten kan worden, zoals het Brigidkruis. Ook buiten de ambachtsperiode is dit een waardevolle ervaring. Er hebben zich acht scholen aangemeld voor dit project. Meer informatie vind je in deze flyer of neem contact op met Ineke Lutters of Marjolein Toonen.

Aanleiding voor het project is dat het op Pinksteren 2024 100 jaar geleden is dat Rudolf Steiner de Landbouwcursus in Koberwitz gaf, waaruit de biodynamische landbouw is voortgekomen.

Meer projecten