HOME > DRAAG BIJ > PROJECTEN > SEED MATTERS – congres met Vandana Shiva

Vandana Shiva

Gestart 2024

SEED MATTERS – congres met Vandana Shiva

De wereldberoemde activiste Vandana Shiva vertelt tijdens het congres SEED MATTERS, op 1 juni in Antropia in Driebergen, over de strijd die zij al decennia lang voert tegen de overheersende krachten van de zaadgoed-multinationals.

“We receive our seeds from nature and our ancestors. We have a duty to save and share them, and hand them over to future generations in their richness, integrity, and diversity.”
Vandana Shiva

Patentvrij en gentechvrij zaadgoed staat steeds verder onder druk. En nu ook Europa dreigt te kiezen voor een laagdrempelige toelating van gentechvoedsel is het de vraag wat we hier als telers, veredelaars en onderzoekers tegenover kunnen zetten. En hoe we de markt en de consument in onze keus voor gentechvrije biologische zaden kunnen meenemen?

Tijdens het SEED MATTERS congres praten we je bij over de huidige stand van zaken in Den Haag en Brussel als het gaat om etiketteringsplicht, over afspraken over het voorkomen van besmetting op het veld en over de rol van patenten die kleine veredelingsbedrijven buiten spel zet.

Maar naast de bedreigingen gaat dit congres ook juist over mogelijkheden. Welke kansrijke initiatieven met bv zaadvaste rassen zijn al opgestart? Wat zijn de ervaringen van boeren die hiermee werken? En welke modellen zijn mogelijk om voedselsoevereiniteit te behouden?

Speciale gastspreker is de wereldberoemde Indiase wetenschapper en activiste Vandana Shiva. Zij creëerde met Navdanya in India de ‘Gardens of Hope’,  met talloze variëteiten van o.a. rijst. Wat kunnen we leren van haar ervaringen in de strijd tegen monopolisering van zaadgoed en voor het behoud van agrobiodiversiteit?

Mede in het kader van 100 jarig jubileum van de biodynamische landbouw, bieden wij een dag vol inspiratie en kennisuitwisseling voor iedereen die betrokken is bij behoud van een grote variëteit aan zaadgoed geschikt voor de biologische  en agro-ecologische landbouw.

Seed Matters!

Locatie: Antropia, Hoofdstraat 8, Driebergen; gelegen naast station Driebergen Zeist.
Tijd
: 9.30 – 15.45
Kaarten: 40 euro incl. biologische lunch
Aanmelden: via formulier onderaan deze pagina

9.30 inloop met koffie/thee

10.00 Opening dagvoorzitter Bert van Ruitenbeek, Stichting Demeter

10.10 – 10.40 Michel Haring, hoogleraar plantenfysiologie aan de UvA. Onze landbouw moet radicaal veranderen. Wat kan technologische of holistische plantenveredeling ons opleveren? Overdenkingen van een plantenbiotechnoloog met een warm hart voor biodynamische landbouw.

10.40 – 11.35 Dr. Vandana Shiva vertelt over haar strijd tegen de agrochemische landbouw in India. Wat zijn haar lessons learned?  En kan haar ‘Navdanya’ project  ook een inspiratie vormen voor ons land?

11.35- 11.45 Korte pauze

11.45 -12.30 Inleidingen op thema’s workshops

Politiek en lobby
Marian Blom (Bionext / IFOAM) Wat gebeurt er in Brussel en Den Haag? Over patenten, etikettering en een gentechvrije bio-sector.
Peter Oldenkamp, directeur R&D coöperatie Agrico.  Visie Agrico op NGT’s (Nieuwe Genomische technieken)

De sector
Edith Lammerts van Bueren, emeritus hoogleraar biologische veredeling en Theo Boon, Odin. Hoe pakken we het probleem bij de wortel aan? Een project vanuit het fonds New definitions (IONA, Claudy Jongstra, Odin) als voorbeeld van kansrijke ontwikkelings-programma’s voor biologisch zaadgoed.

De praktijk (1)
Witlofteler Leen Jan Reedijk van Nieuw Bonaventura en Greet Lambrecht van de Vlaamse boerderij Akelei.  Over de kansen die zaadvaste rassen bieden in de ontwikkeling van een bedrijfsinidividualiteit.

De praktijk (2)
Jos Jeuken van de biodynamische boerderij GAOS en ervaringsdeskundige René Groenen vertellen met tal van praktische tips over hoe je kunt leren werken met zaadvaste rassen.

12.30 -13.30 biologische lunch

13.15- 14.15  Groepsgesprekken over de thema’s van en met de inleiders.

Verder zijn er enkele marktpresentaties en geeft Edwin Nuijten, biologisch veredelaar, bestuurslid bij Stichting Zaadgoed en ECO-PB (European Consortium for Organic Plant Breeding) een Engelstalige workshop over het bouwen van netwerken.

14.15- 15.15 Zaalgesprek met Vandana Shiva

Vandana Shiva 2 juni in Dronten
Voor iedereen die Vandana Shiva wil ontmoeten en niet direct betrokken is bij de landbouw en zaadgoed is er op zondagmiddag 2 juni naar De Meerpaal in Dronten ook een inspirerend programma met in de middag film en discussie met Vandana Shiva over actuele maatschappelijke vraagstukken als biodiversiteit, gentech, monopolisering, kolonialisme en gender-issues. Onderwerpen die haar al jaren motiveren om wereldwijd de barricades op de te gaan. De voertaal is deze middag Engels. Voor meer info en kaarten a 12.50 HIER

Meer informatie:
voor bijeenkomst op 1 juni:  bert@stichtingdemeter.nl
voor bijeenkomst 2 juni: communicatie@odin.nl

Beide evenementen zijn mede mogelijk gemaakt door:

Hoofdsponsor:

NaNa Bio