HOME > DRAAG BIJ > PROJECTEN > Werkplaatsen Kring­loop­land­bouw

230329 Wortelknolletjes Doperwt

Gestart 2023

Werkplaatsen Kring­loop­land­bouw

De Biodynamische Vereniging heeft samen met Land&Co en Louis Bolk Instituut een plan gemaakt voor een ‘Spoedcursus Kringlooplandbouw op biodynamische bedrijven’. Biodynamische boeren zijn immers al 99 jaar dag in dag uit bezig met het sluiten van de kringlopen. De subsidieaanvraag hiervoor is goedgekeurd, aangevraagd bij de rijksoverheid voor ‘kennisdelen over kringlooplandbouw’.  Een mooie erkenning voor ons koploper-schap in kringlooplandbouw.

Gedurende 2 jaar worden op 6 biodynamische bedrijven 12 vierdaagse trainingen gegeven: werkplaatsen kringlooplandbouw. De cursus is bedoeld voor agrarische ondernemers die willen werken aan een een gezonde bodem, een duurzaam landbouwbedrijf en hun verdienmodel willen verbeteren door lagere kosten en minder inputs van buitenaf. In de cursus wordt kennis aangereikt over het sluiten van de kringlopen. In de huiswerkopdrachten wordt concreet toegewerkt naar een kringloopplan dat past bij het eigen bedrijf van de deelnemer. De deelnemende werkplaatsen zijn biodynamische bedrijven met heel verschillende bedrijfsprofielen, van bollenteelt tot varkenshouderij. Er is voor ieder die overweegt deel te nemen iets passends. Het project heeft een eigen website waar meer info te vinden is: werkplaatsenkringlooplandbouw.nl.

Het project is mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van LNV en het Europees fonds voor plattelandsontwikkeling. Info bij Jorien Quirijnen.

Meer projecten