Jaardag BD-Vereniging en BD-Grondbeheer zaterdag 3 juli 2021 van 12-17 uur

De BD-Vereniging en Stichting BD Grondbeheer organiseren samen hun Jaardag bij Land en Boschzigt, de oudste BD-tuinderij in Nederland (sinds 1947). Het thema van dit jaar is ‘Burger-Boer-initiatieven’. Op eigen gelegenheid kun je vanaf 12 uur een picknickpakket afhalen, indien je dat van te voren hebt besteld. Je kunt het hier bestellen. Vanaf 13.15 uur start het middagprogramma met rondleidingen in groepen van maximaal 20 personen langs de biodynamische kenmerken van Land en Boschzigt. Onderweg zijn er drie stops met een inhoudelijk en interactief verhaal, verzorgd door resp. de tuinders van Land en Boschzigt, BD Grondbeheer en de BD-Vereniging. De middag eindigt in de wijngaard met een sapje en hartig hapje.

Meld je aan voor je jaardag op onderstaand formulier. De picknick bestel je hier. Onder het formulier staat meer info over locatie en programma. Wil je je ook aanmelden voor de Online Jaarvergadering van de BD-Vereniging (alleen voor leden)? Kijk dan hier. Voor vragen over de aanmelding, mail Ellen Winkel

Jaardag 3 juli 2021

Meld je aan voor de jaardag. Dit is gratis. Vermeld het aantal personen met wie je komt.

Land en Boschzigt | Leeuwenlaan 34 | 1243 KB ‘s Graveland

Land en Boschzigt is vanaf station Weesp en Hilversum goed bereikbaar. De bussen rijden 2x per uur en stoppen vlakbij de entree bij bushalte Land en Bosch; station Hilversum heeft relatief veel OV-fietsen.

Vanwege de corona-maatregelen vindt het gehele programma buiten plaats in groepen van maximaal 20 personen. Neem bij slecht weer zelf een paraplu en regenkleding mee.

12 uur: Picknicken in tuin en boomgaard op eigen gelegenheid
Land en Boschzigt is gezegend met een uitstekende horeca. Je kunt hier een picknick-tas à € 13,50 euro per persoon bestellen. Deze tasjes staan vanaf 12 uur voor u klaar. Neem zelf een picknickkleed mee en strijk neer met een heerlijke vegetarische of vegan lunch op het gras of onder de appel- en perenbomen.

13.15 uur Middagprogramma | Thema: boer – burger
In groepen van maximaal 20 personen krijgt u een rondleiding langs alle biodynamische kenmerken van Land en Boschzigt. Onderweg zijn er drie stops met een inhoudelijk en interactief verhaal. De middag eindigt in de wijngaard met een sapje en hartig hapje.

1) Geschiedenis van Land en Boschzigt | door Land en Boschzigt
De oudste biodynamische tuinderij van Nederland (sinds 1947) is van oudsher een mensenplek. Vele handen hebben hier het landschap, de grond en gebouwen gevormd en bezield. De tuinders vertellen welke rol zij hebben gespeeld of gaan spelen in samenspel met zelfoogsters en de grote groep vrijwilligers.

2) Op grond van de toekomst | door BD Grondbeheer
Biodynamische bedrijven – zoals Land en Boschzigt – zijn gastvrije oases in het groen waar iedereen welkom is om op adem te komen of juist de handen uit de mouwen te steken. Bestuursleden van BD Grondbeheer vertellen hoe we met het vrijmaken van deze grond kunnen veiligstellen voor de toekomst voor én met de gemeenschap.

3) Boeren en burgers | door de BD-Vereniging
Land en Boschzigt is een inspirerend voorbeeld hoe burgers een actieve rol kunnen spelen bij het tot groei en bloei brengen van een landbouwbedrijf. Namens twee andere initiatieven zullen Natasja van Dwingelen (De Groenteclub) en Dolf van Baarlen (Moestuin de Haar) vertellen over hun succesvolle aanpak. Bestuursleden van de BD-Vereniging gaan met de groep in gesprek over het stimuleren van meer burger-boer-initiatieven.