JAARDAG

Jaardag 2024

Op 8 juni organiseren de Biodynamische Vereniging en BD Grondbeheer samen hun Jaardag op de Hooge Kamp in Beemte Broekland.

In de ochtend vindt de Jaarvergadering van de Biodynamische Vereniging plaats, met een terugblik op 2023 en een blik vooruit op het jubileumjaar 2024 (met financieel verslag en begroting) en de eerste plannen voor 2025. We nemen afscheid van vertrekkende bestuursleden en heten nieuwe bestuursleden welkom. De volledige agenda wordt in mei op deze pagina geplaatst.

In de middag is er een themawandeling over tuinderij De Hooge Kamp, die haar grond pacht van BD Grondbeheer. Bij de wandeling vertellen de tuinders verhalen over lokale en korte voedselketens, over het bodemleven en de biodiversiteit boven de grond en over ondernemerschap. BD Grondbeheer vertelt over het belang van vrije grond voor natuurinclusieve landbouw.

Je kunt je aanmelden via het formulier hieronder.

9.45 Ontvangst met koffie en thee
10.00 Jaarvergadering Biodynamische Vereniging (scrol naar beneden voor de Agenda)
12.00 Lunchpauze, met lunchtasje op inschrijving (zie aanmeldformulier)
13.30 Plenaire start themawandeling over de Hooge Kamp, met verhalen over een aantal thema's. Waaronder over het bedrijf algemeen en over BD Grondbeheer in relatie tot dit bedrijf.
15.45 Slotwoord en borrel
16.30 Afronding

Route

Het adres van de Hoogekamp is Broeklanderweg 77 in Beemte Broekland. Dit is op fietsafstand van station Twello (7,5 km) en station Apeldoorn (9,5 km). Kom je met de auto, parkeer dan bij sportvereniging SVVenL, Kerkstraat 42, 7396 PH Terwolde. Vanaf dit parkeerterrein is er een wandelpad door de weilanden naar de Hooge Kamp. Link google maps

Aanmeldingsformulier Jaardag 2024

Weet je deel van een groter geheel

Agenda Jaarvergadering Biodynamische Vereniging

Voorzitter: Astrid van Zon
Tijd: 8 juni, 10-12 uur; Inloop: 9.45 uur, start vergadering 10 uur
Plaats: Tuinderij de Hooge Kamp

1 Welkom en opening

Interactieve opening  ‘100 jaar BD – een feestelijk jaar’

2 Van de bestuurstafel

1. Voorstellen en benoemen van nieuwe bestuursleden: Astrid van Zon en Inno Kock | zie bijlage nieuwe bestuursleden stellen zich voor
  2. Voorstellen Gryt de Jong, nieuwe coördinator Biodynamische Vereniging

3 Inhoudelijk jaarverslag en jaarrekening

1. Toelichting op het jaarverslag | zie bijlage
  2. Jaarrekening en financieel jaarverslag 2023 | zie bijlage financieel rapport 2023 en bijlage toelichting van het bestuur
  3. Verslag kascommissie | zie bijlage
  4. Decharge bestuur
  5. Benoemen leden kascommissie. Theo Boon en Meindert Bruinsma stellen zich beschikbaar

4 Aandachtsgebieden

1. Een verdiepende opleiding
  2. Vervolg Groenboerenplan
  3. BD-Jong
  4. Practoraat en lectoraat biodynamische landbouw

5 BD-beroepsontwikkeling

Hoe werken we aan beroepsontwikkeling, een voorbeeld.

6 Afscheid Ineke Lutters

7 Rondvraag

Jaardag 2023 bij Boerderij Veld en Beek

Het was een zeer warme en ook heel bruisende biodynamische dag. De Jaardag van BD GRONDBEHEER en de Biodynamische Vereniging vond zaterdag 10 juni 2023 plaats op de met bos en houtwallen omzoomde boerderij Veld en Beek in Doorwerth, met eerst de Jaarvergadering van de Biodynamische Vereniging, vervolgens een bijeenkomst voor investeerders van (de mede door Grondbeheer geïnitieerde) STICHTING AARDPEER en ’s middags een rondgang langs vijf plekken op de boerderij, waar de ondernemers hun verhaal vertelden.

Lees het verslag van de Jaardag HIER.

Jaardag 2022

Zorgen voor elkaar en zorgen voor de aarde

“Ik laat nu bij het oogsten altijd wat uien, sla en kolen staan zodat ze tot bloei komen en hun eigenheid kunnen laten zien”, zegt tuinder Herbert Wennekes. Bij de Jaardag van BD-Vereniging en BD Grondbeheer op 18 juni 2022 vertellen de mensen van Urtica De Vijfsprong over hoe ze samen aan de ‘telos’ werken, ofwel de eigen geaardheid, de intrinsieke waarde, de natuurlijkheid. Deze zoektocht is een uitwerking van de publicatie Respect voor wat wij eten door wetenschappers Paul Struik, Arie Bos, Jan Diek van Mansvelt, Diederik Sprangers en Kees Zoeteman, lichtte Astrid van Zon (eindverantwoordelijke op Urtica de Vijfsprong) toe aan de 120 bezoekers van de Jaardag.

Tuinder Herbert vertelt dat de bloeiende uien, slakroppen, raapstelen, etc niet alleen mooi zijn voor de plant, die tot expressie kan komen, maar ook mooi voor de consumenten die in deze tuin zelf komen oogsten: zij hebben nog nooit een bloeiende krop sla gezien! Over de rode kool hebben ze in hun tuindersgroep veel gesproken. “De koolbladeren vormen zo’n stevig geheel dat daar geen bloemstengel doorheen kan groeien. Wil je de kool laten bloeien, dan moet je een incisie maken in de krop; je moet hem insnijden. Dat doet ons denken aan de dikbilkoeien. Die zijn zo gefokt dat ze niet meer natuurlijk kunnen bevallen. Er moet een incisie gemaakt worden; een keizersnee.”

De zoektocht naar de telos leverde in alle takken van zorgboerderij Urtica de Vijfsprong pareltjes op. Veehouder Guus vertelde over het eigen karakter dat koeien laten zien als ze hoorns hebben. Bloementeler Brigitta was heel blij dat ze de ruimte had gekregen haar eigen initiatief te nemen, namelijk met bloementeelt starten. Zo toverde zij de rommelverzamelplek van het bedrijf om tot een bloeiende oase.

Op de middag van de Jaardag wandelden de bezoekers in zes groepen langs zes mensen met zo’n inspirerend verhaal. ‘s Ochtends hield de BD-Vereniging haar Jaardag , waar werd teruggekeken naar het afgelopen jaar en vooruitgekeken naar de toekomst. Veel ideeën werden ingebracht om in de toekomst meer zichtbaar te zijn naar buiten toe.