JAARDAG

Jaardag 2024

Op 8 juni organiseren de Biodynamische Vereniging en BD Grondbeheer samen hun Jaardag op de Hooge Kamp in Beemte Broekland.

In de ochtend vindt de Jaarvergadering van de Biodynamische Vereniging plaats, met een terugblik op 2023 en een blik vooruit op het jubileumjaar 2024 (met financieel verslag en begroting) en de eerste plannen voor 2025. We nemen afscheid van vertrekkende bestuursleden en heten nieuwe bestuursleden welkom. De volledige agenda wordt in mei op deze pagina geplaatst.

In de middag is er een kennismaking met De Hooge Kamp met een rondwandeling.

Je kunt je aanmelden via het formulier hieronder.

9.45 Ontvangst met koffie en thee
10.00 Jaarvergadering Biodynamische Vereniging
12.00 Lunchpauze, met lunchtasje op inschrijving (zie aanmeldformulier)
13.30 Plenaire start themawandeling over de Hooge Kamp, met verhalen over een aantal thema's. Waaronder over het bedrijf algemeen en over BD-grondbeheer in relatie tot dit bedrijf.
13.45 Themawandeling
15.45 Slotwoord en borrel
16.30 Afronding

Aanmeldingsformulier Jaardag 2024

Jaardag 2023 bij Boerderij Veld en Beek

Op zaterdag 10 juni 2023 vond de Jaardag van de BD-Vereniging en stichting BD Grondbeheer plaats bij boerderij Veld en Beek in Doorwerth. Het is een gemengde biodynamische boerderij, gestart door Jan Wieringa en Marijke Domburg, met een breed assortiment aan zuivel, kaas, groente, vlees, brood, fruit, bloemen en eieren. De melk wordt op het eigen erf verwerkt tot zuivel en kaas. Uniek van Veld en Beek is de directe afzet van zuivel en groente aan 3400 leden van de consumentenvereniging via zelfbedieningspunten. Ook de zorg voor natuur en milieu krijgt veel aandacht en de ondernemers blijven volop werken aan vernieuwing. Sinds vorig jaar is BD Grondbeheer een campagne gestart om 20 hectare grond vrij te kopen voor Veld en Beek.

Programma Jaardag

• 10 uur - Jaarvergadering Biodynamische Vereniging | Met onder andere een terugblik op 2022 en een blik vooruit op 2023 n 2024 (met financieel verslag en begroting). Afscheid van vertrekkende en welkom aan nieuwe bestuursleden. De agenda en bijbehorende stukken vind je HIER. Notulen van deze vergadering vind je HIER
  • 12 uur - Lunch | Bestel je lunch vooraf à €12,50. Je kunt ook je eigen lunch meenemen.
  • 13.30 uur - Rondreis over Veld en Beek | In vijf groepen lopen de deelnemers langs diverse plekken  op de boerderij, waar medewerkers vertellen over grondbewerking en eco-techniek, de samenhang binnen dit gemengde bedrijf, paarden(tractie) en klimaat, eigen zuivelverwerking en regionale afzet. BD Grondbeheer zal meer vertellen over de campagne om grond voor Veld en Beek vrij te kopen.
  • 15.45 uur - Plenaire afsluiting en Hapje & Sapje
  • 16.30 uur  - Einde

Route

Openbaar Vervoer | Neem de bus naar bushalte Doorwerthsestraat of bushalte Patrimoniumweg, beide aan de Utrechtseweg in Heelsum. Vanaf daar is het ongeveer 20 minuten lopen naar Veld en Beek, Fonteinallee 33 , 6865 ND Doorwerth

Auto | Adres van Veld en Beek is Fonteinallee 33 , 6865 ND Doorwerth, echter kies in de navigatie: Koninginnelaan 41 , 6866 NL Heelsum (omdat niet elke navigatie de handigste route neemt). Volg bij het kerkje de weg rechtdoor: zone 60, doodlopende weg uitgezonderd fietsers. Deze gaat onder een tunneltje door (onder N225). Hierna Koninginnelaan naar links vervolgen, tot deze doodloopt op het fietspad langs de snelweg. Graag hier parkeren, hier zie je al auto's staan. Op dit punt kun je rechtsaf omhoog. Dit weggetje komt na 200 meter uit op het erf. Op het erf kunnen maar een paar auto's staan, eventueel voor mensen die slecht ter been zijn.

Agenda Jaarvergadering Biodynamische Vereniging

Voorzitter: Maria Inckmann van Gaalen
Tijd: 10 juni 2023, 10-12 uur; Inloop: 10 uur, start vergadering 10.15 uur
Plaats: Boerderij Veld en Beek in Doorwerth

1. Welkom

2. Verslag Jaarvergaring 2022
Verslag Jaarvergadering 18 juni 2022 | zie bijlage Verslag Jaarvergadering 2022

3. Van de bestuurstafel

1. Afscheid van de voorzitter Maria Inckmann van Gaalen
  2. Voorstellen en benoemen van nieuwe bestuursleden: Jan Wieringa (boer op Boerderij Veld en Beek in Doorwerth) en Monique Bokdam (boer op De Zonneboog in Lelystad). Monique Bokdam stelt zich voor als bestuurslid (pdf). Jan Wieringa stelt zich voor als bestuurslid (pdf)
  3. Voorstellen Karin Menken bureaumedewerkster
  4. Naam Biodynamische Vereniging
  5. 100 jaar Biodynamische Landbouw

4. Projecten 2023

1. Nieuwe website
  2. Groenboerenplan
  3. Onderzoek toekomst Biodynamische Beweging
  4. SABE-project Kringlooplandbouw
  5. Een verdiepende opleiding

5. Financiën

1. Jaarrekening en financieel jaarverslag 2022 | bijlagen Jaarrekening 2022 met een toelichting van het bestuur Bestuursverslag 2022; en Algemeen Jaarverslag 2022
  2. Verslag kascommissie | bijlage Verslag kascommissie
  3. Decharge bestuur
  4. Begroting 2024 | zie bijlage Begroting 2024
  5. Verhoging ledenbijdrage per 2024 | zie bijlage Voorstel verhoging ledenbijdrage
  6. Eigen bijdrage deelnemers intervisie | zie bijlagen Voorstel Eigen bijdrage Intervisie van het bestuur, en Tegenvoorstel financiering BD-beroepsontwikkeling van BD-bo-coördinatoren Jaap Vermue en Joke Bloksma

6. Beleidsplan 2023
Meerjarenplan samen met stichting Demeter | zie bijlage Meerjarenplan-BD-beweging-2023-2026

Jaardag 2022

Zorgen voor elkaar en zorgen voor de aarde

“Ik laat nu bij het oogsten altijd wat uien, sla en kolen staan zodat ze tot bloei komen en hun eigenheid kunnen laten zien”, zegt tuinder Herbert Wennekes. Bij de Jaardag van BD-Vereniging en BD Grondbeheer op 18 juni 2022 vertellen de mensen van Urtica De Vijfsprong over hoe ze samen aan de ‘telos’ werken, ofwel de eigen geaardheid, de intrinsieke waarde, de natuurlijkheid. Deze zoektocht is een uitwerking van de publicatie Respect voor wat wij eten door wetenschappers Paul Struik, Arie Bos, Jan Diek van Mansvelt, Diederik Sprangers en Kees Zoeteman, lichtte Astrid van Zon (eindverantwoordelijke op Urtica de Vijfsprong) toe aan de 120 bezoekers van de Jaardag.

Tuinder Herbert vertelt dat de bloeiende uien, slakroppen, raapstelen, etc niet alleen mooi zijn voor de plant, die tot expressie kan komen, maar ook mooi voor de consumenten die in deze tuin zelf komen oogsten: zij hebben nog nooit een bloeiende krop sla gezien! Over de rode kool hebben ze in hun tuindersgroep veel gesproken. “De koolbladeren vormen zo’n stevig geheel dat daar geen bloemstengel doorheen kan groeien. Wil je de kool laten bloeien, dan moet je een incisie maken in de krop; je moet hem insnijden. Dat doet ons denken aan de dikbilkoeien. Die zijn zo gefokt dat ze niet meer natuurlijk kunnen bevallen. Er moet een incisie gemaakt worden; een keizersnee.”

De zoektocht naar de telos leverde in alle takken van zorgboerderij Urtica de Vijfsprong pareltjes op. Veehouder Guus vertelde over het eigen karakter dat koeien laten zien als ze hoorns hebben. Bloementeler Brigitta was heel blij dat ze de ruimte had gekregen haar eigen initiatief te nemen, namelijk met bloementeelt starten. Zo toverde zij de rommelverzamelplek van het bedrijf om tot een bloeiende oase.

Op de middag van de Jaardag wandelden de bezoekers in zes groepen langs zes mensen met zo’n inspirerend verhaal. ‘s Ochtends hield de BD-Vereniging haar Jaardag , waar werd teruggekeken naar het afgelopen jaar en vooruitgekeken naar de toekomst. Veel ideeën werden ingebracht om in de toekomst meer zichtbaar te zijn naar buiten toe.