TOEKOMST ZAAIEN

In 2006 hebben een Zwitserse biodynamische boer en een plantenveredelaar het initiatief genomen voor 'Toekomst Zaaien'. Sindsdien wordt er in allerlei landen op allerlei boerderijen Toekomst gezaaid. Iedereen is welkom om met de hand graan te komen zaaien, met zijn allen lopend in een lange rij. De boeren vertellen over hoe belangrijk het is dat er zaadgoed beschikbaar blijft van een goede kwaliteit.  ‘Zaaien gaat over de essentie van het leven’, zei biodynamisch tuinder Peet de Krom over het Toekomst Zaaien. ‘Ieder jong mens zou dat een keer mee moeten maken. Bovendien is het machtig mooi om te doen.’

Sinds 2023 wordt het Toekomst Zaaien niet meer centraal aangestuurd. Enkele boeren organiseren het zelf: :

• 19 oktober 2024: Toekomst Zaaien in Halsteren met Peet de Krom van de Kromme Lepel op percelen die hij pacht van Land van Ons. Na het zaaien bewerkt Peet met een twee-span van paarden de aarde om het gezaaide graan in te werken. Kijk HIER voor meer info
  • Ieder jaar is er  Toekomst Zaaien bij de Kollebloem in St-Lievens-Esse (B). De datum van 2024 is nog niet bekend.

Heb je vragen of wil je laten weten dat jouw boerderij meedoet? Meld je bij Ellen

[lees verder onder de foto]

1910 TZ Kraaybeekerhof 8680 Kl

Achtergrond

Alsof de aarde jubelt. Zo voelt het wanneer je met een rij zaaiers over de akker loopt en het graan in bogen door de lucht laat zweven. Iedereen is welkom om te komen zaaien in de weekenden van oktober. Tijdens de zaaidagen laat de boer je zien hoe mooi alles samenhangt op de biodynamische boerderij, waar een vruchtbare bodem en een rijke biodiversiteit de basis vormen voor gezonde dieren en gewassen. Én voor gezonde voeding.

Toekomst Zaaien is een internationaal zaai-evenement dat in 2006 is gestart door Ueli Hurter en Peter Kunz. Deze Zwitserse biodynamische boer en zaadveredelaar wilden met dit initiatief consumenten betrekken bij de ‘kiem’ van hun voedsel. Gelijktijdig wilden ze biodynamische landbouw en voeding voor het voetlicht brengen en de noodklok luiden voor de monopolisering van de internationale zaadhandel.

Eeuwenlang was het veredelen en kweken van zaden een vanzelfsprekende bezigheid van boeren. Tot voor kort was er daardoor een grote diversiteit aan lokale en regionale gewassen. Inmiddels hebben drie grote multinationals ruim de helft van de zaadmarkt in handen. Op nieuwe rassen vragen zij patenten aan. Het patenteren van zaadgoed is een zorgelijke ontwikkeling. Enerzijds omdat boeren niet meer zelf hun zaden kunnen en mogen telen, anderzijds omdat de diversiteit aan gewassen daardoor afneemt.
Zaadgoed moet voor iedereen vrij beschikbaar blijven en zeker voor boeren. Bovendien is het voor de toekomst van gezond, vitaal en betaalbaar voedsel essentieel dat de grote diversiteit bewaard blijft.

In 2011 is het 'Toekomst Zaaien' in Nederland geïntroduceerd door Stichting Demeter. Daarna is het een aantal jaren georganiseerd door de BD-Vereniging in samenwerking met Stichting Demeter, Stichting Zaadgoed en Stichting BD Grondbeheer. Nu is er geen centrale aansturing meer, maar zijn er nog wel enkele boeren die het zelf organiseren.

Welke Toekomst wil jij Zaaien? Bij biodynamische landbouw staan biodiversiteit, een vruchtbare bodem en vitale voeding centraal. Goede, gentechvrije zaden vormen de basis, liefst van zaadvaste rassen.