DP-EXTRA 2022-3 OASES

nieuwe verhouding

DP2022-3 | Oases van hoop en verbinding

‘Wanneer dringt werkelijk de urgentie door dat alle leven op aarde met elkaar verweven is en dat we de tak aan het doorzagen zijn waar we allen op zitten?’, vraagt Bert van Ruitenbeek zich af, themaredacteur van Dynamisch Perspectief 2022-3 over ‘Oases van hoop en verbinding’. Klimaatverandering valt al niet meer te stoppen, schrijft Bert, maar totale klimaatontwrichting en wereldwijde sociale chaos misschien nog wel. Maar dat kan alleen als we de waarheid zoals die zich aandient accepteren en verantwoordelijkheid nemen voor wat ons te doen staat. Als we ‘de wereld met schoonheid wakker kussen’, zoals bloementeler Brigitta Hogendoorn in deze DP zegt. En als we nieuwe creatieve verbindingen vormgeven ‘en het goede doen’, zoals boer en winkelier Rudi Gerding. Zo scheppen we oases van hoop en verbinding.

In dit themanummer staan verhalen over ondernemende mensen die vanuit hun droom hun ‘eigen wijze’ weg durven te bewandelen. De systeemverandering die we nodig hebben, hangt samen met een echte bewustzijnsverandering. Kunstenaars kunnen helpen met hun verbeeldingskracht. En onze boeren vormen ‘de compost’ voor de echte transformatie die we zo hard nodig hebben.

Dit nummer van Dynamisch Perspectief bevat ook de Demeter Monitor met de laatste cijfers en ontwikkelingen in de biodynamische beweging, een uitgave van Stichting Demeter in samenwerking met BD-Vereniging, BD Grondbeheer, Aeres Warmonderhof en Kraaybeekerhof.

Meer info en achtergronden:

Op verschillende pagina’s in DP2022-3 wordt verwezen naar aanvullende informatie. Die staat hieronder.

Boeken over SEKEM

BIJ PAGINA 15 | In het boek SEKEM – Sociaal ondernemen brengt de woestijn tot bloei vertelt Ibrahim Abouleish (1937-2017) over zijn leven, over hoe hij SEKEM heeft opgericht en hoe dit bijzondere initiatief zich verder heeft ontwikkeld, met vallen en opstaan. Het boek is hier te bestellen. Kort geleden is een nieuw boek uitgekomen in het Duits, SEKEM inspirationen, geschreven door Helmy Abouleish en Christine Arlt. Hierin beschrijven ze hun visie voor hoe Egypte er in 2057 uitziet. Kijk hier voor meer info. Er wordt ook aan een Engelse versie gewerkt.

Het landbouwbedrijf als organisme, interview met Manfred Klett

BIJ PAGINA 15 | In het artikel ‘De kunst van het dromen’ staat een ingekort citaat van Manfred Klett, afkomstig uit een interview met hem in 1987 in Flensburger Hefte, en in 1992 in het Nederlands uitgegeven door de BD-Vereniging. Lees hieronder en uitgebreidere versie.

[vraag door Klus-Dieter Neumann] Als het erop aankomt moraliteit uit jezelf op te brengen, betekent dat ook jezelf veranderen en jezelf daarin oefenen. Kan men daaruit opmaken dat de boer zich in zekere zin ook esoterisch zou moeten scholen, om door het opnemen van geestelijke inhouden zich dat vermogen tot omvorming eigen te maken?

[antwoord van Manfred Klett] Het zal er steeds meer op aankomen dat mensen, die biologisch-dynamisch werken, die soort geestesgesteldheid in zich dragen waar de biologische-dynamische landbouw eigenlijk op weg naar toe is.
Nu moeten we opnieuw kijken naar het raadsel van de toekomst, dat Rudolf Steiner ons in de Landbouwcursus opgeeft: het raadsel van de landbouwbedrijfsindividualiteit. Dat is een voorstelling, een beeld dat men in zich moet dragen, zowel in het dagelijks werk als bij het studeren van de antroposofie. Dan kan men beleven hoe dit beeld inhoud krijgt, hoe het veelkleurig en veelvormig wordt, hoe het in alle richtingen uitgroeit en hoe het daardoor zekerheid krijgt in het werk.
Dat kan alleen als esoterisch worden aangeduid. Men neemt het resultaat van dit geesteswetenschappelijk denken als idee, als geestelijke inhoud, en leeft ermee. En doordat dit beeld, dit idee, in het dagelijks werk een rol speelt, gaat het langzaam in vervulling en wordt telkens weer door de studie van de antroposofie verhelderd.
Zo ontstaat een levend beeld in een vorm, die impulserend wordt voor het dagelijkse werk en niet alleen zo dat werk en bedrijf min of meer in evenwicht zijn, maar met gevolgen voor het hele sociale leven. Dat straalt uit! Want wat de mens denkt, heeft betekenis, het heeft uitwerking op al het andere.
Het is niet voldoende om een keer een mooie, maar abstracte definitie op te stellen om de vraag te beantwoorden wat een bedrijfsindividualiteit in de landbouw is. Daardoor ontwikkelt zich nog geen levend beeld. Aan dit beeld moet men voortdurend werken en het steeds opnieuw verrijken met dat wat uit de natuur en uit de geesteswetenschap komt. Dan merkt men langzamerhand hoe dit levende beeld de aantrekkingskracht voor de toekomst wordt en omgekeerd, hoe de toekomst inwerkt op het heden. En verder zal men merken dat het vormen van dit beeld van de landbouwindividualiteit op de weg naar verwerkelijking een enorme kracht in zich bergt tot gemeenschapsvorming, wat ook te zien is aan een aantal biologisch-dynamische bedrijven.’

Von der Agrartechnologie zur Landbaukunst

BIJ PAGINA 15 | Manfred Klett schreef een indrukwekkend boek over de achtergronden van de biodynamische landbouw en de ontwikkeling van de landbouw in het algemeen. Momenteel wordt gewerkt aan een Nederlandse vertaling die in 2024, 100 jaar na de Landbouwcursus door Rudolf Steiner, zal verschijnen. Biodynamisch boer Tom Saat schreef een boekbespreking in 4 delen over het boek van Klett. Deze kun je hier lezen.

Biodynamische landbouwgemeenschappen als zonnige oases

BIJ PAGINA 18/19 | Frans Lutters schrijft over de tijd dat Rudolf Steiner de Landbouwcursus gaf en wat hij zei over de rol van de landbouw. In Dynamisch Perspectief is dit artikel zonder bronvermeldingen geplaatst. Een versie mét bronvermeldingen lees je hier: Frans Lutters over oases.

Vloot voor vrede en vernieuwing

BIJ PAGINA 24 | Een verslag van het verhaal dat Bert van Ruitenbeek hield op de winterconferentie op 26 februari 2022, inclusief links naar de filmfragmenten die hij liet zien, lees je hier: Winterconferentie Kwaliteit

Verbonden met de aarde en alles wat daar bloeit

BIJ PAGINA 24: | Het mooie verhaal over Rosette Hendrix, de eerste Demeter gecertificeerde bloementeler in Vlaanderen, lees je hier