Klett-lezen

Samen op weg naar Landbouwkunst

Manfred Klet heeft veel inzichten rondom landbouw opgedaan in z’n leven als BD-boer nabij Frankfurt en in de internationale BD-landbouw-beweging. Nu, aan het eind van zijn werkzame leven, heeft hij het bijeen geschreven in een boek. In dit jubileumjaar is het boek ook in het Nederlands verschenen en draagt het de titel Van Agro-industrie naar Landbouwkunst. Alle Boerenlicentiehouders hebben het boek cadeau gekregen.

Het boek is een bron van wijsheid en inspiratie, maar geen eenvoudige kost. Omdat samen lezen, vragen en ervaringen bespreken kan helpen om er meer uit te halen en daarmee ook een verdiepingsslag te kunnen maken, organiseren we het zogenaamde Klett-lezen. Hoe ziet dat er uit?

Komende winter willen we, verspreid over het land (minstens 1 groep per provincie), in leesgroepen bijeen komen om samen dit bijzondere, mooie, moeilijke, boek ter hand nemen. Om daaruit onderwerpen te kiezen, hoofdstukken samen te lezen, gelezen tekst te herkauwen en bespreken, ideeën uit te wisselen… Met het doel om soepele toegang tot het boek te krijgen en je erin thuis te gaan voelen. Zodat je er daarna veel meer aan zult hebben. En zodat het je kan helpen in je belangrijke werk als BD-boer. Of zodat je je als consument/burger nog meer verbonden voelt met biodynamisch.

Hoe werkt het?

• Het is een winteractiviteit, van oktober 2024 tot en met maart 2025.
  • We streven naar een groepje in iedere provincie.
  • Voor biodynamische boeren, ook betrokken burgers, medewerkers, vrijwilligers, en andere geïnteresseerden.
  • Elk groepje heeft een coördinator/begeleider, die rode lijn in gesprek bewaakt en datum/plek organiseert.
  • Elk groepje kiest zelf de plek, welke tijd vd dag, hoe vaak, welke werkvorm, welk deel of thema van het boek ze deze winter wil bespreken.
  • Voorbeelden van thema’s: landbouwindividualiteit, bedrijfsgemeenschappen, rol van de dieren, grondbewerking, vruchtwisseling, bemesting, preparaten, ….
  • Aanmelden kan tot 7 september bij bureau@bdvereniging.nl met naam, email, telefoon, woonplaats en voorkeuren voor thema’s. Je kunt je bijvoorbeeld ook met je hele Collegiale Toetsing-groep of intervisiegroep aanmelden.

Het boek is te koop via de boekhandel of bij Tineke van den Berg (info@stadsboerderij.nl). Demeter-boerenlicentiehouders hebben/krijgen een boek cadeau van Stichting Demeter (als je het als Demeter-boer nog niet hebt, stuur dan een mail naar info@stichtingdemeter.nl).