DP-EXTRA 2023-4 OP ZOEK NAAR HET WEZEN

3940 DP2023 4 1190x595

DP2023-4 | Op zoek naar het wezen

‘Op zoek naar het wezen’ is het thema van Dynamisch Perspectief 2024-4, met Ellen Winkel als themaredacteur. Het is een zoektocht naar ‘het wezenlijke’ – de essentie, de ware aard, het karakter – en tegelijkertijd naar de wereld van de ‘wezens’ – natuurwezens, geesten, engelen, een bedrijfsindividualiteit.

Aan Michel Smits van Amelis’Hof wordt gevraagd of hij zijn tuinderij ervaart als een levend organisme, of hij iets van een bedrijfsindividualiteit kan ervaren. Dan vertelt hij dat hij, nadat hij ergens lang over had getwijfeld, een gevoel had alsof er op zijn schouder werd getikt: ‘doe het maar’. Vanaf dat moment had hij meer vertrouwen in alles wat hij deed op de tuin.

Wie of wat tikte daar op zijn schouder? Wat zijn natuurwezens? Wat zingt de sla? Voor wie doe ik dit eigenlijk? Wat is het wezen van methaan? Wat wil de boon?

Heel veel vragen in deze Dynamisch Perspectief. En dat is mooi: vragen brengen iets in beweging, verwondering leidt tot ontdekkingen, en altijd weer tot nieuwe vragen.

Je kunt het in zijn geheel HIER online lezen.

Meer info en achtergronden:

Op verschillende pagina’s in DP2023-4 wordt verwezen naar aanvullende informatie. Die staat hieronder.

Het denken / de landbouw tot leven wekken

BIJ PAGINA 10 | De Landbouwsectie van de Antroposofische Vereniging (AViN) is in maart 2022 in een nieuwe vorm van start gegaan. Momenteel bestaat zij uit een groep van 15 mensen die vanuit hun werk (als boer, tuinder, imker, onderzoeker, tekstschrijver, bestuurder) verbonden zijn met de biodynamische landbouw en tevens verbonden zijn met de Hogeschool van de AViN. Zij komen vier keer per jaar bij elkaar en wisselen uit over hun persoonlijke zoektocht naar een dieper begrip van levende landbouw en levend denken. Een artikel hierover, De landbouw tot leven wekken. Het denken tot leven wekken, verscheen in ledenblad Motief november 2022. Je leest het HIER.

Leven is het werk van krachten en wezens

BIJ PAGINA 19 | In 2005 verscheen een speciale uitgave van Motief (het ledenblad van de Antroposofische Vereniging) die geheel was gewijd aan biodynamische landbouw. Hierin stond een interview met Jan Saal, Leven is het werk van krachten en wezens, waar in Dynamisch Perspectief naar verwezen wordt.

Wijsheid ingefluisterd door natuurwezens

BIJ PAGINA 32 | Marinus La Rooij, een voormalig Warmonderhoffer die in Nieuw-Zeeland terecht is gekomen en daar al 40 jaar actief is in de BD-beweging, stuurde de redactie een artikel, waarin hij onder meer schrijft over hoe natuurwezens invloed hebben op de relatie tussen de herder en zijn kudde. Je leest het HIER

De aard van kool, koe, zorg, boerderij en landschap

BIJ PAGINA 33 | Wat levert het op als we meer gaan kijken naar de eigen aard, naar de innerlijke doelgerichtheid van alle levende wezens op ons bedrijf? Met deze vraag ging zorg- en landbouwbedrijf Urtica