Home - W.S. Fonds

Het Willy Schilthuis Fonds van de BD-Vereniging

Voor ondersteuning van projecten die van belang zijn voor de ontwikkeling van de biologisch-dynamische landbouw.

Giften, schenkingen en legaten die de Vereniging voor Biologisch-Dynamische Landbouw en Voeding (BD-Vereniging) ontvangt worden geboekt als inkomsten van het Willy Schilthuis Fonds. Het fonds is een onderdeel van de financiële huishouding van de BD-Vereniging.

Iedereen kan een beroep doen op een bijdrage uit het Willy Schilthuis Fonds. Aanvragen daarvoor worden beoordeeld door het bestuur van de BD-Vereniging. De procedure voor het indienen en beoordelen van aanvragen is geregeld in het huishoudelijk reglement van de BD-Vereniging. Het bestuur van de BD-Vereniging is de beheerder van het fonds. Het fonds is ondergebracht bij de BD-Vereniging en dus niet in een andere stichting of rechtspersoon.

De BD-Vereniging ontvangt regelmatig verzoeken tot ondersteuning van een activiteit of project. De gevraagde ondersteuning bestaat meestal uit een financiële bijdrage. De ondersteuning kan ook bestaan uit advies, het leggen van contacten, inzet van mensen of andere middelen vanuit de BD-Vereniging. Uitgangspunt is om initiatieven te ondersteunen die mensen nemen met betrekking tot de verdere ontwikkeling van de biologisch-dynamische landbouw. Deze uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling van de BD-landbouw worden uit het Willy Schilthuis Fonds betaald.

Giften voor het Willy Schilthuis Fonds worden ontvangen op het rekeningnummer van de BD-Vereniging. De BD-Vereniging is erkend als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Legaten zijn geheel vrij van successierecht. Schenkingen zijn vrijgesteld van schenkingsrecht. Periodieke giften op basis van een onderhandse akte, of notariële akte, vastgelegd voor ten minste vijf jaar, zijn aftrekbaar voor de belastingen.

Van de inkomsten en uitgaven van het Willy Schilthuis Fonds wordt verslag gedaan in het jaarverslag van de BD-Vereniging.

Willy Schilthuis Fonds
IBAN: NL 07 INGB 0000313786 t.n.v. Ver voor BD Landbouw en Voeding
BIC: INGBNL2A
RSIN 002879426
kvk nr 40409574
Neem voor meer informatie contact op met het bureau van de BD-Vereniging via 06 48017828 of bureau@bdvereniging.nl

Alle informatie over de BD-Vereniging als ANBI vind je hier: ANBI-informatie

Procedure beoordeling aanvragen voor ondersteuning

De Vereniging voor Biologisch-Dynamische Landbouw en Voeding (BD-Vereniging) ontvangt regelmatig verzoeken tot ondersteuning van een activiteit of project. De gevraagde ondersteuning bestaat meestal uit een financiële bijdrage. De ondersteuning kan ook bestaan uit advies, het leggen van contacten, inzet van mensen of middelen vanuit de BD-Vereniging.

De BD-Vereniging kent een vaste werkwijze om deze aanvragen te behandelen. Uitgangspunt van die werkwijze is om initiatieven te ondersteunen die mensen nemen met betrekking tot de verdere ontwikkeling van de biologisch-dynamische landbouw. Hieronder staat deze werkwijze beschreven. Zowel korte, eenmalige activiteiten als langere, omvangrijke projecten worden in de beschrijving van de werkwijze ‘projecten’ genoemd.

Bij het verlenen van ondersteuning vraagt de BD-Vereniging dat er over het verloop en het resultaat van het project verslag wordt gedaan. Aanvragen voor persoonlijke kosten voor studie of levensonderhoud worden meestal niet gehonoreerd. Aanvragen voor ondersteuning van individuele bedrijven worden niet met een financiële bijdrage gehonoreerd.

Aanvraag indienen

Een volledige aanvraag bevat:

• De naam van de aanvrager;
  • Beschrijving van het doel van de activiteit of het project;
  • Een omschrijving van de bijdrage die met het project aan de ontwikkeling van de BD-landbouw gegeven wordt;
  • Hoe van het project verslag wordt gedaan;
  • Een begroting van de inkomsten en de uitgaven;
  • De bijdrage die van de BD-Vereniging gevraagd wordt.

Het digitaal indienen van de projectaanvraag bespoedigt het behandelen daarvan.

De BD-Vereniging streeft er naar binnen een maand op een projectaanvraag te reageren. Aanvragen kunnen ingediend worden via lucambagts@bdvereniging.nl .

Behandeling aanvragen

Een medewerker (bureaumedewerker of bestuurslid) controleert of de voor behandeling vereiste gegevens in de aanvraag staan. Zo niet, dan neemt hij/zij contact op met de aanvrager om de gegevens te laten aanvullen.

Twee medewerkers samen (bureaumedewerker of bestuurslid) formuleren op basis van de aanvraag een concreet voorstel aan het bestuur over de aanvraag om:
… de aanvraag te honoreren;
… de aanvraag gedeeltelijk te honoreren;
… de aanvraag (in overleg met de aanvrager) gewijzigd te honoreren.

Dit voorstel wordt voorgelegd aan de overige bestuursleden met de vraag of iemand tegen het voorstel bezwaar heeft. Indien binnen de daarbij gestelde termijn niemand bezwaar maakt (of als alle bestuursleden te kennen geven geen bezwaar te hebben) is het voorstel aangenomen. De medewerker stelt de aanvrager daarvan op de hoogte en maakt daarbij afspraken over de verslaglegging van het project en de wijze waarop de ondersteuning vanuit de BD-Vereniging plaats zal vinden.

Indien iemand wel bezwaar maakt zoeken de medewerkers met degene die bezwaar maakte wat er aan het bezwaar gedaan kan worden.

Wordt voor het bezwaar een oplossing gevonden, dan wordt het voorstel alsnog aangenomen.
Leidt de oplossing tot aanpassingen in het voorstel dan wordt het nogmaals voorgelegd.
Wordt er geen oplossing gevonden, dan wordt het voorstel – en daarmee de aanvraag – afgewezen.

november 2018

De Vereniging voor Biologisch-Dynamische Landbouw en Voeding, (de BD-Vereniging) is door de belastingdienst aangemerkt als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Giften aan de BD-Vereniging zijn binnen daarvoor geldende regels aftrekbaar voor de inkomsten- of vennootschapsbelasting. Legaten zijn geheel vrij van successierecht. Schenkingen zijn vrijgesteld van schenkingsrecht. Neem voor meer informatie contact op met het bureau van de BD-Vereniging: bureau@bdvereniging.nl

Wil je de BD-Vereniging steunen met een gift? Gebruik dan onderstaand rekeningnummer. Elke bijdrage is welkom en wordt goed besteed.

Rekeningnummer NL77TRIO 0212 1887 71 t.n.v. Ver voor bd-landbouw

Wil je regelmatig schenken met belastingvoordeel? Overweeg dan een periodieke schenking.

Activiteiten met medewerking van het Willy Schilthuis Fonds

Evaluatie Toekomstzaaien 2018

Hoe is het Toekomst Zaaien verlopen? Acht boerderijen hebben meegedaan aan het Toekomst Zaaien en in totaal hebben 400-450 mensen meegezaaid. Bij alle boerderijen was het prachtig zaaiweer (op één bui na) en overal heerste [...]

Bronlaak 70 jaar