“Het is altijd leuk om op een boerderij te komen.” Veel mensen kennen die ervaring. Al was het op een padvinderskamp in hun jeugd, of afgelopen zaterdag bij het ophalen van een oogstpakket. De verbinding van burger en boer is altijd een win-win situatie. En er zijn talloze vormen voor die verbinding: van landeigenaar tot oogsthulp, van plattelandsjournalist tot zorgbegeleider.

De landbouw kan veranderen, van een activiteit voor louter economische productie naar een cultuurfactor die mens en milieu tot bloei brengt. We zijn op zoek naar mensen die onderzoekend of uitvoerend, zelf een rol willen spelen in het versterken, nieuw ontwikkelen en vermeerderen van burger-boer verbindingen in de landbouw.

De eerste impuls die we daaraan willen geven is de komende winterconferentie. Van de onzekerheid over met hoeveel mensen we maximaal samen mogen komen volgend jaar willen we een voordeel maken: we organiseren in februari en maart een serie lokale bijeenkomsten. Daar zullen we – op een boerderij, of juist in de stad – aan het werk gaan met mensen die zelf betrokken willen zijn: om aanzetten tot nieuwe initiatieven te geven, mogelijkheden te verkennen, te brainstormen, ervaringen te delen. In een groep of met de boer en boerin aan de koffietafel.

Om dat te kunnen organiseren hebben we hulp nodig.

• Heb je een locatie waar we zo’n bijeenkomst kunnen houden met een klein groepje, of een iets groter gezelschap?
  • Ben je zelf betrokken bij een burger-boer samenwerking waar je over wilt vertellen?
  • Heb je een idee, dat je met andere mensen zou willen delen, of dat je verder zou willen uitwerken?

We horen graag van je! Stuur je bericht of vraag naar bureau@bdvereniging.nl