Op 10 september vond op de biologisch-dynamische boerderij Zonnehoeve in de Flevopolder het jaarlijkse Nazomercollege plaats. Onder leiding van Felix Rottenberg werd in lezingen en discussie de verdieping gezocht in de zoektocht naar een duurzame voedselvoorziening en samenleving.

De rol van geld
Kees van Egmond ging in op de rol van het geld in de zoektocht naar duurzaamheid. We moeten terug naar een situatie waarbij de hoeveelheid geld gerelateerd is aan de omvang van de reële economie.

Peter Blom, bestuursvoorzitter van Triodos Bank, sprak de verwachting uit dat nieuwe samenwerkingsverbanden van burgers steeds meer de rol van de oude instituties gaan overnemen. Hoop ziet Blom in het feit dat de belangstelling bij burgers voor de werking van de geldmarkt in de afgelopen zes jaar enorm is toegenomen.

Lees hier het complete verslag van het nazomercollege 2016: nazomercollege-zonnehoeve-2016 (pdf)

Boer, bankier, burger: voedselvoorziening en migratie
Hoofdspreker: Klaas van Egmond
Boer: Hanny van Geel & Jorrit Kiewik
Bankier: Peter Blom & Michiel Wagener
Burger: Gijs Werschkull
Dagvoorzitter: Felix Rottenberg

Boer, Bankier, Burger is een initiatief van Felix Rottenberg (Voedsel- en Landbouwdialogen), Bert van Ruitenbeek (Ecominds), Thomas Steiner (Triodos Bank), Piet van IJzendoorn (Zonnehoeve) en Jos Verheul & Renée Zijlstra (Initiatief Bewust Bodemgebruik). Foto’s: Michiel Wijnbergh.