Voorafgaand aan deze preparatendag namen de organisatoren contact op met de BD-Vereniging: zo’n activiteit kost geld, zou de vereniging mee kunnen helpen? Een kleine bijdrage van de vereniging volstond om deze inhoudelijk en sociaal geslaagde activiteit te organiseren.

De BD-Vereniging schenkt aan anderen, schenk ook aan de BD-Vereniging!

Tekst: Lizelore Vos

Jarenlang verzorgde iedereen in Flevoland zijn eigen preparaten, kocht ze in of maakte ze samen met studenten van Warmonderhof. Monique Schieman van De Zonneboog had al lang de wens om dit weer met andere boeren te doen, want wat is er mooier dan samen preparaten maken en gedachten uitwisselen over deze bijzondere materie van het biodynamisch boeren? We pakten de handschoen op en na de eerste mail vlogen de aanmeldingen binnen.

Met 30 BD-boeren zaten we 2 oktober in een kring en begon Jan Diek van Mansvelt met een inleiding. Rudolf Steiner zei tijdens de Landbouwcursus: ‘Ga mij nou niet geloven!’ En ook Jan Diek vertelde ons: word blij van de dingen die je doet. Zo vertelde Lex Kruit dat hij altijd vroeg in de ochtend zijn kiezelpreparaat spuit en dat het dan zo prachtig vernevelt en zacht op de aarde neervalt. Daar wordt hij blij van en hij hoeft er verder geen vragen bij te stellen, het klopt voor hem. Voor Jozien Vos is het opgraven van de preparaten rond Pasen het mooist, het voelt als schatgraven en een wonder wat er tijdens de overwintering verandert aan het preparaat.

Jan Diek vertelde ons verder dat in de planten die gebruikt worden een lijn van complexiteit zit: van de eikenschors tot aan de meest complexe bloem, het duizendblad. Ook de organen die gebruikt worden hebben een bepaalde volgorde: van kop naar kont. Van de hoorns via de schedel voor de eikenschors naar de blaas voor het duizendblad. En wat als we nu de compostpreparaten in deze volgorde in de composthoop verwerken? Dan krijg je een kudde koeien die naar een melkstal loopt. Een prachtig beeld.

Na alle inzichten gingen we in groepjes preparaten maken. De darmen kwamen tevoorschijn en er werd een kring gevormd rondom de ton met koeienvlaaien. Zakjes werden gevormd, thee gemaakt en darmen gevuld. Vragen rezen al snel op: hoe groot moeten we het zakje van het darmscheil nu eigenlijk maken? Waar graaf je ze in? En hoeveel heb je nodig voor 50 hectare? Antwoorden kwamen. Jonge en oude boeren werkten samen en gelukkig hadden we ons als organisatie ons goed ingelezen. Gaia Firth van de Warmonderhof boomgaard heeft zelfs samenvattingen gemaakt van de vele boeken die zij in bezit heeft over preparaten en deze gebundeld.

Preparaten lijken sinds 1926 eenduidig en veranderen niet. Toch is dat niet helemaal waar. Lex en Jannie Kruit werken met vegetarische preparaten en ook rondom het uitbrengen zijn ontwikkelingen. Zo brachten Adri en Carla van Nieuwenhuyzen hun preparatenspuit mee die ze afgelopen jaar in Duitsland hebben gekocht. Hij vernevelt prachtig en neemt 21 meter mee. Hij is gemaakt van roestvrijstaal en koper zodat hij geen magnetische straling heeft.

We sloten de avond af met een lekkere maaltijd. Iedereen had zijn specialiteit meegenomen: gevulde eitjes, pompoenensoep, rode bietjes salade, perentaart en appelflappen. Je kon het gerecht zo herleiden naar de eigenaar. Tijdens de afsluitende ronde kwamen woorden als ‘inspirerend’, ‘ontmoeten’, ‘eerste stap’, ‘blijf bij je eigen gevoel’ en ‘hoopvol voor de toekomst’ naar boven. Een goed begin om een oude traditie weer voort te zetten. Tot volgend jaar!