Deze zomer verscheen een nieuw boek over de biologisch-dynamische preparaten, samengesteld door Luc Ambagts. Een uitgave van Christofoor in samenwerking met de Vereniging voor Biologisch-Dynamische Landbouw en Voeding.

Het boek is te bestellen bij de BD-Vereniging en ook verkrijgbaar via de boekhandel. Wil je het boek doorverkopen in je (boerderij)winkel? Neem dan contact op met de BD-Vereniging: bureau@bdvereniging.nl.

Flaptekst:

“De preparaten moedigen mij aan mezelf te ontwikkelen” Andreas Würsch.

“Het weeïge van de koeiendarm, de zware lucht van het vet rondom het darmscheil, de prikkelende lucht van het duizendblad maar ook het zachte van de kamillebloem. Het waren deze geuren, die me flink raakten, toen ik voor het eerst de compostpreparaten bereidde. . .” Oebele van der Lei, meester- compostmaker op De Noorderhoeve, is een van de mensen uit de praktijk die in dit boek vertelt over zijn ervaringen met de preparaten uit de biodynamische landbouw.

Zes alledaagse planten van het noordelijk halfrond worden gecombineerd met organen uit het planten- of dierenrijk. Die plant-diercombinaties worden gedurende zomer of winter bewaard op een voor elk preparaat specifieke plek. Ook koeienmest en kiezel worden gebruikt. De beschrijvingen in dit boek wijzen je de weg om deze preparaten zelf te maken.

De compost- en spuitpreparaten vormen het hart van de biodynamische land- en tuinbouw, zowel in grote bedrijven als in je eigen moestuin. De karakteriseringen van kamille, paardenbloem, eik, brandnetel en valeriaan leveren intieme natuur-verbonden verhalen op. Hetzelfde geldt voor de dierlijke organen waar de bloemen en de schors van de eik een periode in verblijven.

Het werk met de preparaten doet een beroep op je verbeeldingskracht. Tegelijkertijd heeft het overtuigende effecten op de vruchtbaarheid van de bodem en het humusgehalte. De vitaliteit die je ermee stimuleert in bodem, plant en dier, vindt via de voeding ook zijn weg naar de mens. Juist die vitaliteit is nodig om creatief en daadkrachtig in de wereld te werken.

Met bijdragen van: Ilse Beurskens-Van den Bosch, Jürgen Fritz, Annemieke Grimbergen, Kalle Heesen, Ueli Hurter, Maja Kolar, Oebele van der Lei, Pierre Masson, Jola Meijer, Ambra Sedlmayr, Binita Sjah, Georg Soldner en Albert de Vries.

Direct bestellen

Inhoudsopgave:

Ervaringen
Kalle Heesen – Kijken naar je bedrijf alsof je een kunstenaar bent
Pierre Masson – Een nieuwe relatie tussen aarde en kosmos
Oebele van der Lei – Geuren als begin van weten
Annemieke Grimbergen – Het is niet de stof, maar het ritme dat het doet
Georg Soldner – De preparaten als brug tussen geneeskunde en landbouw
Binita Sjah – De preparaten: De roep van mijn lot
Ueli Hurter – Autonomie door de preparaten
Ilse Beurskens-van den Bosch – Scheppend denken genereert levenskrachten
Jürgen Fritz – Onderzoeksresultaten over de werking van preparaten