HOME > ACTUEEL > NIEUWS > Toekomst Zaaien én toekomst geven aan grond

Kollebloem

Toekomst Zaaien én toekomst geven aan grond

Komend weekend is de laatste kans dit jaar om te komen Toekomst Zaaien. Op zaterdag 22 oktober kun je meehelpen wintergraan zaaien op De Kollebloem in Sint-Lievens-Esse (België). Op zondag 23 oktober kun je bij De Zaderij in Bant (Noordoostpolder) een andere unieke ervaring opdoen: het zaaien van walnoten. Op beide boerderijen kun ook toekomst geven aan grond.

Toekomst Zaaien is ruim vijftien jaar geleden van start gegaan in Zwitserland om aandacht te vragen voor de bron van ons voedsel: de zaden. Op zaterdag 22 oktober kun je op De Kollebloem meehelpen met het inzaaien van wintergraan. Bij De Zaderij in Bant heeft boerin Tineke Alberts gekozen voor iets nieuws: het zaaien van walnoten. Dertig jaar geleden heeft Tinekes moeder met een vooruitziende blik een aantal walnotenbomen gezaaid. Dit zijn inmiddels grote bomen die een belangrijke rol vervullen op de boerderij. Ze geven beschutting, schaduw en voedsel aan mensen en dieren en met hun grote wortelstelsel hebben ze een positieve invloed op de bodemkwaliteit en het grondwater. In navolging van haar moeder gaat Tineke nu hetzelfde doen: “Met het zaaien van vijftig walnoten voor nieuwe walnotenbomen, gaan we ons heel letterlijk met de toekomst verbinden.”

Landbouwgrond veiligstellen

De BD-Vereniging en BD Grondbeheer hebben in samenwerking met biologische koekjesmaker Farm Brothers een nieuw aspect toegevoegd aan het evenement: toekomst geven aan grond. Dankzij donaties van burgers verwerft BD Grondbeheer sinds 1978 landbouwgrond en stelt deze zonder winstoogmerk ter beschikking aan biodynamische, regeneratieve en/of natuurvriendelijke boeren. Met elke € 7,- stelt BD Grondbeheer weer een vierkante meter grond veilig voor de toekomst. Als je dit bedrag tijdens Toekomst Zaaien doneert, ontvang je een pak koekjes (ter waarde van € 3,50) van Farm Brothers cadeau. Je kunt ongelimiteerd meedoen. Kinderen krijgen knutseltips voor een kijkje-onder-de-gronddoos en een kleurplaat mee naar huis zodat ze spelenderwijs kunnen kennismaken met bodemleven en biodiversiteit.

Waar en wanneer Toekomst Zaaien?

Zaterdag 22 oktober om 14 uur, De Kollebloem, Doornstraat 30, 9550 Sint-Lievens-Esse (tussen Gent en Brussel in België).
Zondag 23 oktober om 14 uur, De Zaderij, Noorderringweg 8-1, 8314 PH Bant.

Kijk voor meer informatie op: www.toekomstzaaien.nl.

Over de organisaties die het Toekomst Zaaien organiseren:

De Vereniging voor Biologisch-Dynamische Landbouw en Voeding (BD-Vereniging, opgericht in 1937) werkt met boeren én burgers aan de ontwikkeling van een mens-, dier-, plant- en bodemvriendelijke landbouw.

Stichting Demeter verzorgt de certificatie en promotie van het Demeter keurmerk voor biodynamische landbouw, verwerking en handel.

Stichting Zaadgoed steunt telers bij het ontwikkelen van smaakvolle, zaadvaste rassen voor de biologische landbouw met hulp van haar donateurs. Ook brengt Zaadgoed het belang van biologische selectie en veredeling onder de aandacht van een breed publiek.

BD Grondbeheer, opgericht in 1978, verwerft landbouwgrond en verpacht die aan biodynamische boeren en tuinders. De financiering is mogelijk dankzij schenkingen en verkoop van obligaties.