HOME > ACTUEEL > NIEUWS > Jaardag: zoektocht naar eigenheid

220618 Herbert Wennekes Jaardag

Jaardag: zoektocht naar eigenheid

‘Ik laat nu bij het oogsten altijd wat uien, sla en kolen staan zodat ze tot bloei komen en hun eigenheid kunnen laten zien’, zegt tuinder Herbert Wennekes. Bij de Jaardag van BD-Vereniging en BD Grondbeheer op 18 juni vertellen de mensen van Urtica De Vijfsprong over hoe ze samen aan de ‘telos’ werken, ofwel de eigen geaardheid, de intrinsieke waarde, de natuurlijkheid. Deze zoektocht is een uitwerking van de publicatie ‘Respect voor wat wij eten door wetenschappers Paul Struik, Arie Bos, Jan Diek van Mansvelt, Diederik Sprangers en Kees Zoeteman, lichtte Astrid van Zon (eindverantwoordelijke op Urtica de Vijfsprong) toe aan de 120 bezoekers van de Jaardag.

Tuinder Herbert vertelt dat de bloeiende uien, slakroppen, raapstelen, etc niet alleen mooi zijn voor de plant, die tot expressie kan komen, maar ook mooi voor de consumenten die in deze tuin zelf komen oogsten: zij hebben nog nooit een bloeiende krop sla gezien! Over de rode kool hebben ze in hun tuindersgroep veel gesproken. ‘De koolbladeren vormen zo’n stevig geheel dat daar geen bloemstengel doorheen kan groeien. Wil je de kool laten bloeien, dan moet je een incisie maken in de krop; je moet hem insnijden. Dat doet ons denken aan de dikbilkoeien. Die zijn zo gefokt dat ze niet meer natuurlijk kunnen bevallen. Er moet een incisie gemaakt worden; een keizersnee.’

De zoektocht naar de telos leverde in alle takken van zorgboerderij Urtica de Vijfsprong pareltjes op. Veehouder Guus vertelde over het eigen karakter dat koeien laten zien als ze hoorns hebben. Bloementeler Brigitta was heel blij dat ze de ruimte had gekregen haar eigen initiatief te nemen, namelijk met bloementeelt starten. Zo toverde zij de rommelverzamelplek van het bedrijf om tot een bloeiende oase.

Op de middag van de Jaardag wandelden de bezoekers in zes groepen langs zes mensen met zo’n inspirerend verhaal. ’s Ochtends hield de BD-Vereniging haar Jaardag , waar werd teruggekeken naar het afgelopen jaar en vooruitgekeken naar de toekomst. Veel ideeën werden ingebracht om in de toekomst meer zichtbaar te zijn naar buiten toe.