HOME > ACTUEEL > NIEUWS > In herinnering: Wolfgang Albrecht, 1928-2022

220214 Wolfgang Albrecht2 Pdf

In herinnering: Wolfgang Albrecht, 1928-2022

Wolfgang Albrecht, 23 mei 1928 in Berlijn geboren, is 1 februari 2022 in Amsterdam op een respectabele leeftijd van 93 jaar overleden. Piet van IJzendoorn, oprichter van BD-boerderij Zonnehoeve, herinnert hem als een man die zijn leven wijdde aan de toekomst van een gezonde aarde.

Wolfgang ontmoette ik in 1979 voor het eerst bij de kennismaking in het bestuur van de Vereniging voor Biologisch-Dynamische Landbouw, waar hij Matthias Guépin opvolgde als voorzitter. Matthias, de praktische boer, werd opgevolgd door Wolfgang, de man uit het bedrijfsleven die zijn belangen daarin had verkocht om zich fulltime in te zetten voor de BD-landbouw.

Zijn voornemen was om de BD-landbouw een breder maatschappelijk draagvlak te geven onder het motto ‘Ramen en deuren open’. Wolfgang, geboren in een antroposofisch gezin, leerde nu de BD-landbouwpraktijk kennen. Bij de bestuursvergaderingen op Kraaybeekerhof was Willy Schilthuis, als secretaris en BD-tuinbouw-ingewijde, een praktische steun voor hem. Het was niet altijd even gemakkelijk voor Willy met de soms onnavolgbare Wolfgang samen te werken.

Als jonge 31-jarige boer, bestuurslid van de BD-Vereniging en praktijkdocent op Warmonderhof, leerde ik Wolfgang kennen als een rijzige man van 51 jaar met een ‘voorname’ uitstraling die op een onconventionele, pragmatische wijze het gesprek aanging met de beleidsmakers in het landbouwveld. Wolfgang wist altijd wel een voet tussen de deur te krijgen en een gesprek aan te gaan om een zaak voor elkaar te krijgen. Zo heeft hij zich met kracht ingezet voor de komst van de groep BD-boeren aan de Bronsweg in Lelystad halverwege de jaren 80.

Met Wolfgang heb ik de eerste gesprekken gevoerd, vanuit de BD-Vereniging, bij de pogingen BD-bedrijven te verkrijgen in Zuidelijk Flevoland. Voor ons bedrijf Zonnehoeve lukte dat bij de uitgifte van 1981, met behulp van Wim Schukking van BD Grondbeheer. Deze stichting, mede opgericht door Wolfgang, werd ingeschakeld als formele intermediair en zekersteller voor duurzaam biologisch-dynamisch gebruik van de uitgegeven gronden. Daarna is Wim Schukking vanuit BD Grondbeheer verder actief geweest bij de verkrijging van het tweede BD-bedrijf in Flevoland, dat van Piet van Andel, in 1986.

Na de periode als voorzitter van de BD-Vereniging heeft Wolfgang het initiatief genomen voor de oprichting van het Platform voor Biologische Landbouw en Voeding, waarin maatschappelijke organisaties zich verenigden. Later fuseerde het met Biologica (eerst nog een tijdlang Platform Biologica genoemd), waarvoor hij lang bestuurlijk actief is gebleven. Deze organisaties vormen voorlopers van het huidige BIONEXT, belangenbehartiger van de biologische sector.

Mijn laatste ontmoeting met Wolfgang was in de Balie, waar zijn zoon Yoeri directeur is en ik deelnam aan een bijeenkomst over duurzaamheid in de Landbouw. Ik was intussen 65, dus Wolfgang was 85 jaar, en na 35 jaar inzet, nog steeds betrokken bij de toekomst van een gezonde aarde.

Bedankt Wolfgang!

Piet van IJzendoorn

NB In het boek De opdracht een goed rentmeester te zijn – Het verhaal van de biodynamische tuinder Jan Jonkman is vanaf pag. 165 beschreven hoe Wolfgang Albrecht bijdroeg aan de komst van de groep biodynamische tuinders bij Lelystad. Het is onder andere hier te bestellen.