Home - BD-landbouw, Landbouwcursus, vp1 - De landbouwcursus

De landbouwcursus

In de wintermaanden organiseert de BD-Vereniging  op verschillende boerderijen in Nederland en Vlaanderen cursussen over de Landbouwcursus van Rudolf Steiner.

De landbouwcursus – uitgegeven als “Vruchtbare landbouw” – is een reeks van acht voordrachten die Rudolf Steiner in 1924 hield op verzoek van een aantal boeren. Die waren toen al verontrust over de technisch-chemische richting waarin de landbouw zich ontwikkelde en het verlies aan vitaliteit. Ze wilden het graag anders doen.

Rudolf Steiner wees zijn toehoorders erop dat een landbouwbedrijf eigenlijk alles wat het nodig heeft binnen het bedrijf zelf zou moeten kunnen produceren. De gesloten kringloop van mest en voeding voor het vee is daarmee een van de basis-uitgangspunten van de biologisch-dynamische landbouw.

Overzicht cursus aanbod

Bij de organisatie van deze cursussen werkt de BD-Vereniging samen met Kraaybeekerhof. Meer informatie over de cursussen is – onder de titel ‘Landbouw van de toekomst’ – te vinden op de website van Kraaybeekerhof. Daar kun je je ook aanmelden.

Breda: Boerderij Moervliet, vanaf 1 dec, zes keer op zaterdagochtend. Docenten Luc Ambagts en Frans van Laer. Klik hier voor meer informatie en aanmelden.

Noordeloos: Boerderij Noorderlicht, vanaf 27 november, acht keer op dinsdagavond. Docenten: Luc Ambagts en Maria Inckmann van Gaalen. klik hier voor meer informatie en aanmelden

Driebergen: Kraaybeekerhof, vanaf 21 november, zes keer op woensdagmiddag. Docenten: Luc Ambagts en Jasper Sinoo.  klik hier voor meer informatie en aanmelden

Vorden: De Vijfsprong, Docenten: Derk Klein Bramel en Marteniek Bierman. Meer informatie volgt binnenkort

Schoorl: De Noorderhoeve, meer informatie volgt binnenkort