Ze staan weer buiten, de koeien van boer Johan! En dus is het tijd voor die heerlijke, ambachtelijk bereide, romige graskaas. Omdat de melkproductie en de melkkwaliteit top zijn, maar de melkprijzen laag, verkazen we de melk en doen we de kaas, kilootje of half wagenwiel, gewoon naar jou op de post! Vanaf vandaag kun je bestellen via  www.stichtingwarmonderhof.nl/kaas.  Bestel voor woensdag 12.00 uur om de kaas voor het weekend te ontvangen.

Anna Veltman, uitbater van de Hofwinkel op het terrein van Warmonderhof, ziet de graskaas-actie als een manier om de boer een eerlijke prijs te bieden voor zijn melk. Ook is het goed dat studenten kennismaken met eigen afzet. “Dit is de mooiste tijd van het jaar: de koeien mogen weer naar buiten en hun melk is echt top. Het verse gras maakt dat de melk vetter is, wat tot resultaat heeft dat de kaas zeer romig wordt en gezonde vetzuren heeft. Maar de melkprijzen zijn laag, onder meer als gevolg van de zakkende exportcijfers door Corona. Waarom dan niet die overheerlijke eerste melk zoveel mogelijk verkazen en zelf aan de man brengen?”

Studentenwerk

De koeien van Warmonderhof worden dagelijks verzorgd door de studenten die op landbouwopleiding Warmonderhof leren voor biodynamisch boer. De koeien behoren tot het Oudgroningse Blaarkop-ras, dat al sinds de Middeleeuwen in Nederland wordt gehouden. Het uitmesten, voeren, melken en verweiden behoort allemaal tot het takenpakket van de jongeren die wonen, werken en leren op Warmonderhof.

Leren over eigen afzet

Veltman: “Het is prachtig om hun inzet te zien. We zouden de studenten op termijn ook graag meer betrekken bij de verwerking en verwaarding van onze eigen producten. Het is belangrijk om studenten te leren wat er eigenlijk komt kijken bij het opzetten en runnen van een webshop, winkel of marktkraam. Met eigen afzetkanalen kunnen ze later een betere boterham verdienen en kunnen ze hun producten telen en verwerken volgens de biodynamische hoge kwaliteitsstandaard die ook wij als Warmonderhofboeren al zeventig jaar naleven”.

Overal in Nederland

We verkopen bij ons in de fysieke winkel al ruim twintig jaar Warmonderhofkaas, vertelt Anna Veltman. Maar nu kan iedereen in Nederland ervan genieten. “Ook al woon je helemaal in Maastricht, Tubbergen of Amsterdam, of kun je als student nu niet naar Warmonderhof komen door de Coronamaatregelen: je bestelt vanaf nu wekelijks tot woensdag twaalf uur je kaas. Dan ontvang je die nog voor het weekeinde thuis per post of pakketpost. Lekker toch!”