Tijdens de Corona-lockdown hebben korte voedselketens hun waarde bewezen: ze vormen een veerkrachtig, flexibel voedselsysteem en versterken de regionale voedseleconomie. De campagne ‘Support Your Locals’ riep Heel Nederland op om lokale voedselproducenten in de armen te sluiten en samen korte ketens op te bouwen. Dat resulteerde in veel gemeentelijke acties met “Wees loyaal, koop lokaal”. Boeren met boerderijwinkels, online platforms voor lokaal voedsel, zoals de Streekboer, Rechtstreex en Boerschappen, en nieuwe voedselbox-initiatieven onder de naam ‘Support Your Locals’ zagen hun omzet verviervoudigen of zelfs nog sterker stijgen. Een enorme groep consumenten die voorheen nooit ‘lokaal’ kocht, ontdekte de kortere voedselketens. Dat leverde nieuwe sociale en ecologische verbindingen en voedingspatronen op.

Lees hier de hele handreiking die tot stand is gekomen door een gecoördineerde actie van de Transitie-Motor, de Werkgroep Voetafdruk Nederland en bij korte ketens betrokken organisaties/partijen. o.a. Bert van Ruitenbeek van Stichting Demeter heeft meegeschreven aan deze handreiking die is aangeboden aan diverse ministeries.