Home - BD-Vereniging - Requiem for the Trees

Requiem for the Trees

Requiem for the Trees opus 174 (2018)
voor 2 violen en piano

Over de gehele wereld worden oude wouden en oerwouden vernietigd, o.a. voor palmnotenplantages, en recentelijk ook voor biomassa-energie in het kader van zogenaamde ‘duurzame’ energie. Prachtige oude bossen in de VS worden ervoor vernietigd!

Marc van Delft componeerde het Requiem for the Trees voor Het Inguz-trio naar aanleiding van de vernietiging de oerwouden en de bomen en de bossen in de wereld, en ook de vernietiging van de vele mooie oude bomen op de Scheveningse weg. In het kader van de ‘vooruitgang’ moesten die wijken voor een nieuwe tram waar niemand om gevraagd had. Het is het begin van de ontluistering en vernietiging van de prachtige groene en boomrijke Scheveningse weg zoals hij was. De vele fraaie oude beuken en lindes zijn door het geweld van meedogenloze machines op rigoureuze wijze vermaald tot pulp.

“We hebben nog je requiem beluisterd. De violen zijn de bomen en takken met bladeren die huilen, maar in de hemel verder leven en daaronder is de piano die ze omhakt. We vinden je muziek aangrijpend en ook mooi hoe je uitdrukt de pijn (het gevoel) dat dit eigenlijk oproept, met zo’n actie als het omhakken van eeuwenoude bomen. … Het gevoel daar lopen we in deze rationalistische wereld vaak aan voorbij. Dankjewel Marc.”

Beluister het betoog en requiem – ondersteund door passende beelden op de website van Marc van Delft:
www.marcvandelft.nl/submenu472.html