Home - BD-Vereniging - In memoriam Peter Proctor

In memoriam Peter Proctor

Alle eer voor Peter Proctor, die op 8 juni 2018 overleed.

Een citaat dat alles vertelt: “Peter Proctor, een door wormen geobsedeerde Kiwi tuinman, zijn werk het bevorderen van de biologisch-dynamische landbouw wereldwijd – in het bijzonder in India – waar hij beweert dat de moderne industriële landbouw de bodem en de planten vergiftigd heeft, waardoor landbouw verspillend wordt. Proctor’s eenvoudige recept om de planeet te redden? Een mens en een emmer koeienmest”.

Peter werkte lang als adviseur voor de boeren in Nieuw Zeeland. Door zijn unieke kwaliteiten kon hij, toen hij halverwege de jaren negentig met pensioen ging met NZ-advies, door niemand worden vervangen. Maar pensionering betekende niet dat hij stopte. Vanaf dat moment bracht hij samen met partner Rachel Pomeroy vele bezoeken aan India, waar hij de boeren hielp om nieuwe methoden te gebruiken en een aantal van de vroeger bekende oudere methoden te herontdekken.

De film One Man, One Cow, One Planet documenteert een deel van dat werk.

(Een bericht van de Zuid-Afrikaanse vereniging voor  biologisch-dynamische landbouw: BDAASA en de New Zealand Harald)