Home - Activiteiten - Toekomst Zaaien! Zonnehoeve
Laden Evenementen

Goed voedsel begint bij goede zaden! Kom je ook Toekomst Zaaien in de weekenden van oktober? Het is een prachtige belevenis om samen graan te zaaien.  Zaterdag 20 oktober zaaien we bij Zonnehoeve in Zeewolde. We besteden speciaal aandacht aan de bakkerij die daar op het erf is.

De jonge boer Reinout Leerentveld maakt op boerderij Zonnehoeve voor zaterdag 20 oktober een akker zaaiklaar, waar iedereen, jong en oud, mag meedoen met zaaien. We gaan tarwe zaaien voor het brood dat door bakkerij Het Zonnelied – op het erf van de boerderij – gebakken gaat worden. In een lange rij lopen we over de akker. We strooien het zaad voor ons uit. We leggen de kiemen voor het graag van volgend jaar. Zo samen zaaien heeft iets magisch.

Met deze actie Toekomst Zaaien! vragen boeren aandacht voor het grote belang van biodiversiteit en levenskrachtig zaadgoed. Reinout vertelt: “Ik overleg met de bakker welke rassen we zullen zaaien. We hebben veel stro nodig in de stallen van de koeien en de paarden, dus ik wil graag een lange, sterke stengel. De bakker wil graag een goede bakkwaliteit. En het moet een ras zijn dat niet snel ziek wordt. Ik wil ook oude rassen gaan uitproberen.”

Het Toekomst Zaaien! begint om 14.00 uur. We komen samen in de maalderij achter op het erf van de boerderij, Priempad 6 in Zeewolde. Reinout Leerentveld van Zonnehoeve en Luc Ambagts van de Vereniging voor Biologisch-Dynamische Landbouw en Voeding zullen daar vertellen over de boerderij, het zaad en hoe goed en leuk het is om als burgers met boeren samen te werken aan gezonde landbouw en goed voedsel. Vanuit de maalderij gaan we naar de akker om te zaaien.

Na afloop van het zaaien is er een mogelijkheid voor een rondleiding over de boerderij, een kijkje door de ramen van de bakkerij en gezellig napraten. Iedereen is welkom.

Kijk op www.toekomstzaaien.nl voor meer info, ook over het zaaien op 21 oktober bij Doornik Natuurakkers boven Nijmegen, 27 oktober bij Beersche Hoeve in Oostelbeers en 28 oktober bij Kraaybeekerhof in Driebergen.