Home - Activiteiten - (Bio)diversiteit op eigen bedrijf
Laden Evenementen
  • Dit event is voorbij.

Lente-excursie: “(Bio)diversiteit op eigen bedrijf”
Zaterdag 16 juni 2018

LOCATIEGEGEVENS: De Bijenakker & De Groentenakker Rijnseweg 5a 3894 NG ODIJK

Grote delen van de plantenwereld zijn voor hun voortplanting in de loop van miljoenen jaren volledig ‘vergroeid’ met de dierenwereld, vooral insecten. Waar kunnen insecten en gewassen niet zonder elkaar, en hoe kun je als tuinder op eenvoudige wijze iets doen voor meer biodiversiteit op jouw bedrijf? In deze excursie laten we ons inspireren door Henk op zijn bedrijf ‘de Bijenakker’.
Niet de opbrengst, maar de smaak en voedingswaarde staat op ‘De Groentenakker’ voorop. Stijn werkt met oogstaandeelhouders. Deze samenwerking gaat verder dan het uitwisselen van geld en goederen. Als oogstaandeelhouder mag je ook meedenken over welke groenten er geteeld gaan worden en ben je altijd welkom om te komen kijken hoe alles groeit en bloeit. Wat kom je tegen als je als jonge tuinder een bedrijf start (afzet, financiën etc.)? En waar versterken de Bijenakker en Groentenakker elkaar?

9.30 Inloop met koffie/thee
10.00 Rondleiding op De Bijenakker (Henk)
1) Belang van insecten voor planten en dieren
2) Planten/gewassen in de tuin:
a. Welke planten zijn van hoge kwaliteit (= voedingsrijk) voor de insecten?
b. Jaarrond bloeiende planten/bomen en kritische momenten daarin
c. Praktische suggesties voor biologische tuinders om iets voor de bijen te doen
11.00 Pauze + korte voorstelronde
11.30 Rondleiding op De Groenteakker (Stijn)
1) Omschrijving bedrijf: ontstaan, omvang en teelten etc.
2) Werken met oogstaandeelhouders: leven met zeker- en onzekerheden
3) Relatie Groentenakker-Bijenakker
12.30 Groepsgesprek/discussie ter afsluiting
13.00 Einde excursie

Aanmelden

Deze excursie is voor jonge boeren en burgers die zich bij de BD-landbouw betrokken voelen (t/m 35 jaar). Ben je al vaker mee geweest met BD-jong excursies, dan vragen we je lid te worden van de BD-Vereniging (er is een speciaal jongerentarief). Zo worden de jongeren ook binnen de vereniging zichtbaar! Bovendien betaal je een lagere entree, namelijk €2,50 in plaats van €4,50.
Opgeven voor deze excursie kan door uiterlijk 9 juni een mail te sturen naar bdjong@bdvereniging.nl.
Inhoudelijke vragen kunnen ook via deze weg worden gesteld.