Home - Winterconferentie - Verbouwen

Verbouwen

“Leven doorgeven” is het thema van de winterconferentie 2018. We gaan op zoek naar de inspiratie die de landbouw biedt om broederlijke economische en sociale vormen te realiseren. De redactie van Dynamisch Perspectief verzamelt reportages, ideeën, achtergronden die ons daarvoor een weg kunnen wijzen. Daarmee maken we een plan voor de economische verbouwing die hard nodig is.

We hebben hieronder een lijst met onderwerpen staan. Die lijst kan uitgebreid worden. Suggesties zijn welkom!

Meewerken

We zoeken mensen die in staat zijn de onderwerpen uit te werken, tot een eerste schets, een collage van opmerkingen, of zelfs tot een compleet artikel. Ook beeldmateriaal is welkom.

Heb je iets, weet je iets, of wil je iets doen? Neem contact op via redactie@bdvereniging.nl. We horen graag van je!

De lijst met onderwerpen

• Wat doen ze bij Het Leeuweriksveld bij Emmen (Wouter en Kathinka Kamphuis).
  • Het nieuw winstbegrip, dat Eosta introduceert.
  • De prille branchesamenwerking, die Odin en Ekoplaza nu samen aan het mobiliseren zijn, oa mbt de btw-verhoging.
  • Iets over het onderschoven kindje van driegeleding op BD-bedrijven: hoe je uit de klem komt van de gangbare opvattingen over arbeid (als koopwaar), waar je welhaast gedwongen bent om in mee te gaan.
  • Achtergrondartikel over hoe de toekomst van BD niet zonder vernieuwing van de economie kan gaan.
  • Ronald van Marlen aan het woord laten, die immers tijdens het Demeter-congres zo’n flamboyante en scherp-kritische blik wierp om mainstream-neigingen in bioland?
  • Andries zou in een artikel nog wel de analogie landbouw-economie willen uitwerken, zelfs zo dat hij pleit voor een nieuw begrippenpaar: biodynamische landbouw – ecodynamische economie.
  • Heeft Marteniek Bierman nav zijn oproep destijds in DP nog iets te melden over natuurwezens en de jaarrekening?
  • John van Driegonaal zit helemaal in de materie.
  • Bedrijfsportret Driekant in Zutphen over united economy etc.
  • bedrijfsportret De Vroente, langdurige samenwerking tussen een drie(?)tal vlaamse bedrijven.
  • Artikel over driegeleding over de benadering van Christoph Lindenau die dat heel dicht bij je persoonlijk brengt.
  • Iets over de nationaaleconomische cursus (wereldeconomie) waar de maatschappelijke plaats van de landbouw (als ‘nulzetter’ van het kapitaal) aan de orde is. Dat zou op de weg van John kunnen liggen.
  • Artikel over coöperatie in Korea met honderduizenden leden
  • Inno, land of seattle
  • Paul Warmenbol driegelede brouwerij
  • Odin onverwachte gebeurtenissen bij de opzet van de coöperatie
  • Csa-bedrijf waar de verantwoordelijkheid van de deelnemers echt vorm heeft gekregen
  • voor ’t Leeuweriksveld heeft Dick nog zeer acceptabele foto’s van Wouter en Kathinka
  •  Driekant en United Economy!
  • cooperatie Hansalim komt ook naar de BioBeurs zoals ik vorige week zei, Rene Heusschen schrijft erover in Ekoland.
  • over CSA, bijvoorbeeld interview Tom Troonbeeckx? Of andere CSA boer/tuinder…
  • begin januari weer CSA conferentie.
  • etc…..