Levenskrachten en preparaten

Bij een rondleiding op tuinderij Land en Boschzicht vroeg een van de gasten aan Sijmen Brandsma: “Wat is dat nou, biologisch-dynamische landbouw?”. Sijmen was even stil en antwoordde toen: “Als je het daarover wilt hebben, moet je het eerst hebben over wat leven is”.

Steeds meer mensen zien in dat land- en tuinbouw meer is dan een optelsom van input en output. Vitale voeding die kracht en gezondheid oplevert vraagt ook om landbouwbedrijven waar planten en dieren naar hun eigen aard kunnen leven, kunnen gedijen. Het vergt veel vakmanschap om van een bedrijf zelf ook zo’n vitale plek te maken.

Winterconferentie-bd-vereniging

Geanimeerde gesprekken tijdens de winterconferentie vorig jaar

De Vereniging voor Biologisch-Dynamische Landbouw en Voeding (BD-Vereniging) organiseert haar jaarlijkse winterconferenties over het thema Levenskrachten. Op 24 februari op Warmonderhof in Dronten en op 10 maart op Widar in Merksplas (België) biedt ze een dag-programma met inhoudelijke bijdragen én de mogelijkheid om je eigen ervaringen in het omgaan met vitaliteit te versterken. Vanzelfsprekend komen de biologisch-dynamische preparaten daarbij ook aan bod.

Benno Otter, tuinder bij het Goetheanum in Dornach zal in Dronten spreken over Levenskrachten en versterking van de individualiteit. Er zijn werkgroepen met o.a. Frans Romeijn, Carmencita De Ruyter, Leen Janmaat en Rik te Cate.

Dirk Govaerts, boer op de sociaal therapeutische leefgemeenschap Widar, zal in Merksplas spreken over de rol van het landschap en de verzorging van de zintuiglijke voedingsstroom. Daar staat het onderzoeken en versterken van de eigen waarnemingen centraal. De ervaringen die je opdoet door het meewerken op de leefgemeenschap vormen daarvoor de bron.

Op beide dagen is er veel ruimte voor gesprek en plezier met elkaar bij de maaltijden, bij het dansen op de muziek, bij het ontmoetingsfeest dat elke winterconferentie steeds weer is.