ANBI-status BD-Vereniging

De Vereniging voor Biologisch-Dynamische Landbouw en Voeding, kortweg de BD-Vereniging is door de belastingdienst aangemerkt als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Giften aan de BD-Vereniging zijn binnen daarvoor geldende regels aftrekbaar voor de inkomsten- of vennootschapsbelasting. Als ANBI geniet de BD-Vereniging bepaalde voordelen bij giften. Legaten zijn geheel vrij van successierecht. Schenkingen zijn vrijgesteld van schenkingsrecht. Neem voor meer informatie contact op met het bureau van de BD-Vereniging: info@bdvereniging.nl

Als gevolg van de erkenning als ANBI dient de BD-Vereniging te zorgen voor transparantie met betrekking tot het beleid en de financiën. Op deze pagina vindt u een overzicht van de daarvoor door de overheid geëiste gegevens.

Officiële naam en publiek bekende naam

Vereniging voor Biologisch-Dynamische Landbouw en Voeding
De vereniging is bij het publiek bekend onder de naam: BD-Vereniging
Een verouderde naam is: Nederlandse vereniging tot bevordering der biologisch dynamische landbouwmethoden
Ten behoeve van financiële transacties wordt de naam van de vereniging wel afgekort tot: Ver voor BD-Landbouw en Voeding

Nummer bij de Kamer van Koophandel en RSIN

RSIN: 002879426

Postadres en overige contactgegevens

Wisentweg 12
8251 PC Dronten
telefoon 0850 609044
info@bdvereniging.nl
IBAN: NL 07 INGB 0000313786
BIC: INGBNL2A

Doelstelling volgens de statuten

De vereniging heeft tot doel het ontwikkelen en bevorderen van biologisch-dynamische landbouw en voeding, zo mogelijk in een kwalitatief hoogwaardig landschap. De vereniging beoogt niet het maken van winst voor zich of haar leden.

De hoofdlijnen van het actuele beleidsplan

De BD-Vereniging ondersteunt projecten die bij kunnen dragen aan de ontwikkeling van de biologisch-dynamische landbouw. Terugblik op de activiteiten maakt zichtbaar welke werkwijze daarbij ontwikkeld is. De BD-Vereniging werkt samen met andere partijen zoals Stichting Demeter, Stichting Grondbeheer, de landbouwsectie van de Avin en Warmonderhof. Daarbij streeft de vereniging ernaar een specifieke inbreng vanuit de biologisch-dynamische landbouw zichtbaar te maken.

De BD-Vereniging organiseert een aantal activiteiten die gedurende meerdere jaren uitgevoerd worden. Te weten:
Uitgaven van het ledenblad Dynamisch Perspectief
Ondersteuning van beroepsleden in het project BD-beroepsontwikkeling
Organisatie van de winterconferentie
Onderzoek naar bedrijfsindividualiteit

Bestuurssamenstelling

Piet van IJzendoorn, Zeewolde (voorzitter)
Maria van Boxtel, Wageningen (penningmeester)
Derk Klein Bramel, Vorden (secretaris)
Karin Stolk, Utrecht (lid)
Marteniek Bierman, Zutphen (lid)
Maria Inckmann van Gaalen (Lid)

Beloningsbeleid

De BD-Vereniging heeft twee medewerkers (part-time) in dienst: Luc Ambagts (beleidsmedewerker) en Bram Gordijn (administratie). Zij ontvangen een marktconform salaris. De leden van het bestuur ontvangen geen vergoeding voor hun bestuurswerk. Wanneer bestuursleden bij de uitvoering van projecten wegens hun eigen professie voor de vereniging ingeschakeld worden, dan kunnen zij aanspraak maken op een vergoeding vergelijkbaar met die van de medewerkers, een en ander afhankelijk van de te verrichten werkzaamheden. Over de toekenning van een vergoeding heeft het betreffende bestuurslid geen zeggenschap.

Verslag van de uitgeoefende activiteiten

De BD-Vereniging publiceerde haar jaarverslag over 2013, 2014, 2015 en 2016 in een aparte uitgave.
Jaarverslag 2013,
Jaarverslag 2014,
Jaarverslag 2015,
Jaarverslag 2016.

De balans en de staat van baten en lasten, zijn eveneens te lezen in de hierboven vermelde jaarverslagen.