Achter het paviljoen

Een tuin die zwijgend slaapt?

Met de vrijwilligers en coördinator van Warmoezerij Wolfslaar (Breda) verzorgde Luc Ambagts een ochtendworkshop over de werkstijl van het bedrijf. Centrale vraag: hoe werkt het bedrijf zelf – in dit geval de moestuin bij landgoed Wolfslaar. De gevolgde werkwijze: zoek je favoriete plek op. Kijk welke beweging of activiteit je daar ervaart en zoek een werksituatie – uit om het even welk beroep – waar die activiteit een kwaliteit is.

Gevraagd op zoek te gaan naar de ‘favoriete plek’ belandde een van de deelnemers in het midden aan de zuidzijde van het kunstpaviljoen, dat als bouwwerk de tuin domineert. Welke beweging neem je hier waar? Eerst komen dan de lovende woorden dat het er zo rustig is en zo mooi stil. Stil zijn is eigenlijk iets niet zijn, je praat niet, je zwijgt. En je komt tot rust, dat werd slapen. Op die plek, op dat moment, voor die deelnemer, was de tuin iemand die ‘zwijgend slaapt’.

De favoriete plek onderzoeken

Dan op zoek naar een beroepsbeeld waar dat zwijgend slapen een kwaliteit is. Het beeld van een mediator, een conflictbemiddelaar komt als eerste naar voren. En om het beeld specifiek te maken: deze mediator zit ‘zwijgend te slapen’ bij de drama-verhalen van een scheidend echtpaar. Hij weet dat dat er in het begin allemaal bij hoort en luistert zonder te oordelen, hij weet dat er een moment komt, om het gesprek naar een toekomstperspectief te sturen, het te gaan hebben over wat ieder belangrijk vindt.

“Nu kom je toch wel erg ver van de tuin af,” meent een van de deelnemers. Bij het bespreken van de vragen over de vruchtbaarheid van de grond blijkt onze “tuin als zwijgend-slapende mediator” al lang actief te zijn. De bedden zijn afgedekt met een dikke laag mulch materiaal. Dat ligt ook zwijgend-te-slapen. Mulchen leek een beter alternatief voor de opbouw van de bodemvruchtbaarheid dan een flinke bemesting ineens. “De slaap is een tijd van opbouw,” realiseert iemand zich. Er komt een moment om die mulch eraf te halen, of erdoorheen te planten, weten we.

Wil jij je eigen bedrijf beter leren kennen?

De BD-Vereniging organiseert workshops over de werkstijl van het bedrijf. Je kunt je daarvoor aanmelden via info@bdvereniging.nl. Er zijn geen kosten aan verbonden. De workshop kan gegeven worden voor de eigen medewerkers, of ook voor geïnteresseerde gasten of belangstellenden. Dat kun je zelf bepalen.

“Je kunt beter met het bedrijf meewerken, dan er tegenin,” zegt Luc Ambagts daarover. “Door deze workshop leer je steeds meer je inlevingsvermogen te gebruiken. Daardoor kom je op nieuwe oplossingen die specifiek bij jouw bedrijf passen.” De workshop is ontwikkeld vanuit het begrip ‘bedrijfsindividualiteit’. In de biologisch-dynamische landbouw is elk bedrijf eigen en uniek.