Laden Evenementen

Cultura Ede

Food speelt een steeds belangrijker rol in ons dagelijks leven. We lezen erover, we praten erover en we kijken ernaar. Van magazines tot tv programma’s, van kookclubjes tot netwerkbijeenkomsten, iedereen is er mee bezig.

Om al die liefhebbers van dienst te zijn, organiseert Cultura het Foodvalley Film Festival. Van 28 september tot en met zondag 1 oktober spelen foodfilms de hoofdrol. Of het nu gaat om een mooie speelfilm, een documentaire, of een kinderfilm, telkens zult u verrast en verblijdt worden met het moois dat we voor u samengesteld hebben.

Zo vertonen we de ingrijpende Engelse documentaire ’10 billion – what’s on your plate?’ over de vraag hoe we straks in 2015 alle 10 miljard mensen op aarde moeten voeden. We draaien de speelfilm Chef!, over een uitgebluste chefkok die weer nieuwe passie opdoet voor koken in zijn foodtruck, maar ook organiseren we met Uk & Ko een programma rond de kinderfilm Ratatouille, over een Franse rat die geen genoegen beleefd aan het eten van afval en spreken we met Jan Dirk van der Voort over het reilen en zeilen van de boerderij Remeker na de film ‘Dansen met gehoornde dames’. We tonen u de heftige werking van een moderne keuken in de film ‘Ants on a shrimp’ over de avonturen van het Deense restaurant Noma tijdens de 6 weken durende trip naar Japan en we genieten samen met u van een echte Indiase curry tijdens de romantische film ‘The Lunchbox’.

Bij elk van de films organiseren we iets extra’s; een inleiding, een proeverij of een lezing. De films worden vertoond in Cultura, maar ook op bijzondere locaties zoals Remeker in Lunteren en in het onlangs geopende World Food Centre.

Deelname aan het programma komt van Hans Steenbergen, oprichter en smaakmaker van Food Inc, van Ellen Willems, recensent van de Gelderlander, van Jan Dirk van de Voort van boerderij Remeker, van Emile van der Staak, de chefkok uit Nijmegen die alleen met groente kookt, van Karin Luiten, kookboekenauteur van o.a de Trouw en van Joris Voorthuizen, de enige echte oerbakker van Ede en omgeving.

Meer informatie over aanvangstijden en entreeprijzen vindt u op www.foodvalleyfilmfestival.nl.

Dit programma wordt mogelijk gemaakt door de gemeente Ede, Hanos, de Rabobank, W&G Brinkhorst, Uk & Ko, Sier, Bionext en Arjen Verbruggen.